‘Els productes ecològics haurien de ser més barats’

Cosmètica natural. La montcadenca Alicia Lozano, de 41 anys, és un exemple de com la crisi ha motivat moltes persones a reinventar-se i a explorar noves sortides professionals. Després de treballar durant anys en una empresa local vinculada al món de la construcció, al 2013 Alicia es va quedar a l’atur. Va ser aleshores quan va decidir fer un gir de 180 graus a la seva vida i obrir-se camí en un món que sempre li havia agradat, el de la bellesa. Es va formar i va obrir un centre d’estètica al carrer Major, malgrat els negres vaticinis del seu entorn. “Em deien que estava boja, que un negoci així no rutllaria en l’actual context”, somriu. Contràriament, en poc temps es va fer una bona clientela i un any més tard es va animar a obrir un altre establiment a Granollers. “D’estar a l’atur he passat a tenir empresa pròpia i un equip de 14 persones al meu càrrec”, explica amb satisfacció. Fidel al seu esperit emprenedor, Alicia acaba de presentar una línia de cosmètica ecològica amb el seu propi segell ‘Chic and beauty’, feta en col·laboració amb el laboratori Essenthial Art.

Alicia Lozano, amb alguns dels seus productes naturals
Pilar Abián

Com i quan va tenir la idea de crear els seus propis productes ecològics?
Arran de l’experiència diària. Quan vaig obrir el negoci vaig començar amb una franquícia però amb el temps vaig veure que això encorseta molt. Havíem de fer servir els productes de la firma i no podíem introduir els canvis que el meu equip i jo volíem per anar cap a una línia més ecològica. Per això, a final de l’any passat vaig decidir deixar la franquícia i apostar per crear productes propis.  
No hi ha en el mercat cosmètica ecològica que s’adapti a les seves necessitats?
Sí que n’hi ha i, de fet, nosaltres fem servir des de l’inici algunes marques veganes que són molt bones, però també és cert que l’oferta no és molt àmplia i que els productes de cosmètica ecològics són força més cars que els convencionals. La nostra línia, contràriament, té preus populars.
I on és el secret?
No tant en el contingut com en els accessoris. M’explico. Les marques reconegudes tenen embolcalls cars.Els pots i les caixes són de disseny i això es paga. Nosaltres hem decidit invertir en el contingut i fer servir envasos estàndar i un etiquetatge senzill per abaratir despeses i oferir uns preus assequibles.
Quin ha estat el procés per crear els diferents productes?
Ha estat un treball en equip amb les meves empleades. Elles, en el seu dia a dia, saben quins són els productes naturals que millor funcionen i les textures i propietats que han de tenir. Després d’experimentar diferents opcions i, un cop vam tenir clar el que volíem, em vaig posar en contacte amb el laboratori Essenthial Art, especialitzat des de fa anys en l’elaboració de productes naturals, que és el que ha dut a terme el procés de fabricació. A més, està aquí mateix, a Barcelona, i això respon amb la filosofia que tinc de treballar amb empreses properes.
I quin és el distintiu de la seva línia de cosmètica?
Sobretot el preu, ben bé la meitat d’altres productes similars. Quant al contingut, és 100% vegà i no inclou elements químics ni tampoc es testa amb animals. Són productes eficaços i respectuosos amb el medi ambient.
I què n’opina la seva clientela?
En general n’està molt contenta perquè valora el fet de gaudir de tractaments de bellesa naturals. A més, els components actius dels nostres productes estan especialment pensats per a la cura de la pell.
Com ara?
La gamma nutritiva la fem amb mimosa i centella asiàtica. La circulatòria, amb castany d’Índies i extracte de menta. I els components de la  crema hidratant són l’aloe vera i l’hamamelis. També fem servir manteca de carité i lava volcànica per al pelling.
Lava volcànica?
Sí, en comptes de sucre. Amb la lava assolim els mateixos resultats i no és tan agressiva.
Sempre treballen amb cremes ecològiques o és la clientela la que tria?
D’entrada, les oferim. És cert que hi ha qui pensa que no són tan efectives com les convencionals. Però, un cop les prova, sol canviar d’opinió.
Creu que cada cop hi ha més conscienciació sobre els beneficis dels productes ecològics?
I tant! La gent que es preocupa per la seva salut evita l’ús de productes químics. Sobretot en els casos d’alèrgies i pells atòpiques, que cada cop són més habituals. Precisament per això, perquè són més saludables i perquè la seva producció és més sostenible, els productes ecològics haurien de ser més barats del que són.

Seccions:

Deixa un comentari