‘És bàsic invertir més en la formació dels mestres’

Referent. Nacho Gálvez és el mestre d’Educació Física i el responsable de l’àrea de Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) de l’escola El Turó. El seu interès per les TIC l’ha motivat a aplicar les noves tecnologies al món educatiu, fent diversos projectes que, fins i tot, han estat premiats en el marc del Congrés de Telefonia Mòbil que es fa anualment a Barcelona. La primera iniciativa, fa tres anys, va consistir en la utilització de dispositius mòbils per orientar-se en l’entorn natural. Gràcies al guardó aconseguit –una impressora 3D–, el centre va posar en marxa el curs passat el seu segon projecte, la fabricació d’una pròtesi de mà per a una alumna de P5 amb una malformació, que també va rebre un reconeixement, fent-se ressò nombrosos mitjans de comunicació per la seva dimensió humana. I enguany, l’escola ha tornat a obtenir un altre premi, ara amb el redisseny del robot Otto.

El mestre Nacho Gálvez, de l'escola El Turó, ha guanyat el primer premi en la categoria docent al Mobile Learning Awards 2017
Sílvia Alquézar
Felicitats pel nou premi. Content?
Moltes gràcies. Sí, els reconeixements sempre són una satisfacció.
 
Qui és l’Otto?
És un robot creat amb la filosofia maker. Investigant per Internet, vam descobrir que hi ha una comunitat de gent que es dedica a construir dissenys amb la idea de compartir-los perquè altres persones els puguin modificar i millorar. L’escola volia introduir la robòtica, però des de la vessant del ‘tot ens ho fem nosaltres’. Així vam descobrir l’Otto, un robot de codi obert, compatible amb Arduino –una plataforma electrònica de prototipus–, que permet imprimir les seves parts en 3D i està indicat sobretot per ensenyar als infants robòtica i programació. Al nostre Otto li hem donat una dimensió més educativa.
 
En què consisteix el projecte?
És un projecte interdisciplinar pensat per a 6è. Primer, els alumnes van conèixer el robot i els seus components. Després, van fer un pressupost per construir sis robots, que ens costaran un total de 180 euros. A la fase següent, una representació de la classe va presentar el projecte a l’equip directiu, que li va donar llum verda. A continuació, els infants van fer la comanda del material i la comprovació dels albarans per veure si tot havia arribat correctament. Ara estem en la part del muntatge de l’Otto i, en acabar, passarem a introduir la programació. El colofó del projecte serà la presentació del robot al cicle infantil i inicial perquè el puguin utilitzar per treballar la robòtica. Hem hagut de fer moltes consultes per Internet, fet que també ens ha obligat 
a practicar molt anglès, perquè tot està en aquest idioma o en xinès.
 
Creu que l’educació hauria d’incorporar més les noves tecnologies de la informació?  
Sí, perquè la societat va cap aquí. L’administració hauria d’invertir sobretot en la preparació dels mestres, tant en temes relacionats amb les TIC com en qualsevol altre àmbit, perquè som el pilar de l’educació. També penso que caldria augmentar els recursos humans per donar resposta als diferents perfils d’alumnat que tenim. La diversitat enriqueix, però cal disposar del personal necessari per atendre-la.
 
La professió de mestre està ben valorada?
De vegades ens passa com als entrenadors, que tothom es pensa que hi entén. Els mestres som gent molt implicada que dedica moltes hores a feines que no es veuen, com la preparació de les classes i la correcció dels treballs fets a l’aula. I tampoc tenim tantes vacances, perquè és precisament en aquest període quan fem els cursos de reciclatge i formació. La majoria són bons professionals que haurien d’estar reconeguts a tots els nivells. De vegades, ens trobem que és difícil fer la nostra feina si, per exemple, hem de dedicar molt de temps a omplir burocràcia per a l’administració o hem d’ensenyar uns valors que s’han de treballar en l’àmbit familiar.
 
Quin paper haurien de jugar les famílies a l’escola?
És important que estiguin implicades en la vida del centre i que escola i famílies vagin tots a una. Al nostre centre tenim ara una Ampa que està treballant molt i cada cop trobem més famílies nouvingudes implicades en la vida de l’escola. Quina és la recepta per ser un bon mestre?
Per a mi, el més important és motivar els alumnes, crear un vincle afectiu amb ells i tenir disciplina.
 
En 20 anys de professió, amb quins moments es quedaria?
Quan et trobes exalumnes i veus que guarden un bon record de l’escola. Em va fer molta il·lusió veure una noia de Pakistan, que va arribar al nostre centre a 5è i no entenia res de castellà ni de català. Em va dir que havia estudiat finances i direcció d’empreses i que estava fent una beca Erasmus. La feina de mestre dona moltes satisfaccions, però també molts mals de cap perquè treballem amb persones.
 
Quins projectes de futur té?
Seguir buscant les maneres per donar una educació de qualitat en un ambient de treball que sigui el més positiu possible.
Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari