Molts ‘millennistes’ portem l’anime al cor

Entre els anys 80 i 90 l’anime va aterrar amb força a Catalunya i va acompanyar la infància de molts nens i nenes d’aquella època. Aquest escenari va ser el context perfecte per al naixement d’una generació que tindria el seu primer vincle amb la cultura nipona ben d’hora. Una d’aquestes persones és la Nia Catano, montcadenca de 28 anys, que realitza adaptacions de música d’anime al català i que, aquest any, ha estat actuant a la 28a edició del Manga Barcelona.

Nia Catano actuant al Manga de Barcelona
Martí Nogués Galera

Com molts nens i nenes catalanes, vaig créixer amb les sèries d’animació japonesa que s’emetien a TV3, com ara Sakura, Bola de Drac, Utena i moltes altres però, malauradament, les van deixar d’emetre. Des d’aquell moment, he trobat a faltar aquesta presència de l’anime en la nostra llengua. Fa un any, aproximadament, vaig decidir adaptar al català la cançó d’obertura de Hanyo no Yashahime, la seqüela de la meva sèrie d’animació preferida a la infància, Inuyasha. L’experiència va ser molt positiva i va ser l’impuls que necessitava per començar a fer més adaptacions de cançons d’animes que no tinguessin versió en la nostra llengua.

No sé si l’atzar o el destí, però una sèrie de circumstàncies em van dur a actuar al Manga Barcelona que es va fer al desembre. Durant l’edició del 2021 vaig participar en un concurs que es va fer en aquesta fira i mentre cantava, em van fotografiar. Curiosament, per anunciar l’edició del 2022 van decidir utilitzar la meva fotografia. A les xarxes la gent se’n va fer ressò pensant que jo actuava i jo ho vaig compartir amb el missatge: “Què està passant?”. Des de Manga Barcelona em van contactar pensant que hi havia un problema per l’ús de la fotografia i els vaig explicar la confusió de la gent. Aprofitant l’oportunitat els vaig donar a conèixer la meva proposta, detallant-los el meu show i els hi va agradar el concepte, així que en vam acordar el concert.

Ha estat increïble, en un any he passat d’anar com a concursant al Manga Barcelona, a actuar-hi.

L’experiència va ser increïble. Per començar, he de reconèixer que costa molt d’assimilar com he passat d’anar al Manga Barcelona com a concursant, sense un projecte específic, a poder presentar la meva proposta com a part del programa de l’última edició, i tot en menys d’un any. D’altra banda, el concert va anar molt bé, al públic li va agradar molt i, a més, vam esgotar el marxandatge que portàvem.


Des del primer moment el meu mànager, Samuel, i jo sabíem que volíem presentar les cançons amb un format que es desmarqués del patró estàndard de concert. Quan va sorgir la possibilitat de participar en el primer esdeveniment, vàrem buscar diferents idees inspiradores i vam plantejar una actuació basada en el concepte de ‘show participatiu’ on el públic pogués fer la tria de cançons que anirien sonant. Un cop decidit, vam produir un suport audiovisual per dur a terme aquesta interacció. Tot plegat, ha convertit els directes en espectacles participatius que permeten involucrar l’audiència, ja que, a més, hem acompanyat aquesta proposta amb jocs on sortegem premis.

L’afició per l’anime s’ha normalitzat, ja no és un gènere de nínxol

El gènere d’anime ha crescut molt i avui dia està esdevenint molt popular a Espanya. Molta gent de fora del nínxol incorpora a la seva graella d’entreteniment personal sèries i pel·lícules del gènere i fa que l’afició per l’anime i el manga es normalitzi, com passa al Japó.


Aquest any m’agradaria començar a crear les meves pròpies cançons, però vull trobar a la persona adequada per dur a terme la producció, ja que ha de conèixer molt bé la música d’anime i japonesa, perquè té les seves particularitats.

Seccions:

Deixa un comentari