‘Com a administració, tenim la responsabilitat i el deure de lluitar contra la bretxa digital’

La regidora Eva Manzano explica en què consisteix el nou programa Estem a prop teu, que ofereix atenció personalitzada per ajudar la ciutadania a fer tràmits per Internet

Eva Manzano, regidora de Sistemes de Gestió i de Sistemes d’Informació i de l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania
Pilar Abián
Eva Manzano, regidora de Sistemes de Gestió i de Sistemes d’Informació i de l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania
Eva Manzano, regidora de Sistemes de Gestió i de Sistemes d’Informació i de l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania

A partir del 10 de maig es posa en marxa el projecte Estem a prop teu, una iniciativa de l’Ajuntament i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) destinada a formar i donar suport a la ciutadania a l’hora de realitzar tràmits per Internet amb les administracions públiques, com ara, omplir una instància, obtenir el justificant d’empadronament, utilitzar l’aplicació La Meva Salut, obtenir la vida laboral o una inscripció a un curs, entre moltes altres gestions. El projecte té un cost de 30.000 euros i un any de durada. I és que des de l’inici de la pandèmia, la digitalització s’ha accelerat vertiginosament, amb el perill d’exclusió que això significa per a les persones que, per diferents motius, no poden accedir-hi. Les persones interessades a participar-hi poden demanar cita prèvia trucant o enviant un whatsap al telèfon 651 623 595 o  per correu electrònic, a l'adreça [email protected].

La regidora de Sistemes de Gestió i de Sistemes d’Informació i de l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania, Eva Manzano (ECP), considera que l’administració té la responsabilitat d’afrontar aquesta problemàtica i posar-hi fre.

El projecte Estem a prop teu, impulsat per l’Ajuntament i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), està destinat a formar i donar suport a la ciutadania a l’hora de realitzar tràmits per Internet amb les administracions públiques

 

L’Ajuntament té dades sobre quin percentatge de la població que està afectada per la bretxa digital?

No tenim cap estudi específic sobre el municipi, ens referenciem amb el que passa a la resta del país. La bretxa digital afecta sobretot les persones majors de 60 anys, que no poden connectar-se a Internet perquè no tenen habilitats per fer-ho o perquè no disposen de recursos tecnològics, la qual cosa els impedeix fer tràmits telemàtics, cada vegada més nombrosos. Però no només és una qüestió generacional, també intervenen altres factors com l’econòmic i el gènere. Les persones en risc d’exclusió social i les dones, sobretot a partir de la maduresa, tenen més possibilitats de quedar-se al marge del món digital.

La pandèmia ha servit per agilitar la implementació de l’administració electrònica. Quin és el balanç que en fa?

En general és bo, tot i que com comentava abans, hi ha una part de la població que necessita fer els tràmits de forma presencial perquè no se’n surt de forma telemàtica. Però sí que és cert que en els dos últims anys el canvi de tendència ha estat notable i les cues a l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania (OAC) s’han reduït a la meitat. Les xifres parlen per si soles, al 2019 es van fer 18.898 atencions presencials i al 2021, 11.245, un 41% menys. Contràriament el nombre de correus electrònics atesos per l’OAC ha crescut en dos anys un 700%, al 2019 van ser 4.803 mentre que al 2021 van pujar fins a 34.543.

Els tràmits telemàtics òbviament s’estan imposant.

Són molt més còmodes per als usuaris, que no han d’invertir temps en desplaçaments. Però encara no estem preparats per a la digitalització total. Per això, l’atenció presencial continua sent necessària i, en paral·lel, accions per lluitar contra la bretxa digital.

'Habilitarem punts d’assessorament i acompanyament amb personal i equips informàtics que, mitjançant cita prèvia, ensenyaran a fer tràmits telemàtics, no només municipals, sino amb qualsevol altra administració', Eva Mazano

El programa Estem a prop teu n’és un exemple.

És un recurs que ofereix l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) amb el suport de l’Ajuntament. Consisteix a habilitar punts d’assessorament i acompanyament amb personal i equips informàtics que, mitjançant cita prèvia, ensenyaran a fer tràmits telemàtics, no només municipals, sino amb qualsevol altra administració. Hi haurà quatre punts oberts en diferents dies, el local de l’AV Can Sant Joan, la Biblioteca Elisenda, el Casal de la Mina i el Centre Cívic de Can Cuiàs. Com indica el nom del programa ‘Estem a prop teu’, com a administració tenim la responsabilitat i el deure de lluitar contra tot tipus d’exclusió, inclosa la tecnològica.

La cita prèvia, tant per participar en aquest programa com per l’atenció a l’OAC, continua sent necessària?

Sí, ens ajuda a gestionar de manera eficient els serveis d’atenció ciutadana. Per als tràmits més habituals –alta i modificació d’empadronament, comunicats d’obres i ocupació de la via pública– estem donant hora d’un dia per a l’altre. En un futur immediat, intentarem millorar la gestió de la cita prèvia per tal que els tràmits urgents es puguin atendre el mateix dia que es requereixin.

A data d’avui, quin és el percentatge de tràmits municipals que es poden fer de forma digital? Què resta encara pendent d’implementació?

El 54% dels procediments que ofereix l’Ajuntament es poden iniciar de forma digital, a través de la pàgina web o per correu electrònic. Estem parlant de 46 tipus de tramitacions d’un total de 84 i el nostre objectiu és augmentar la xifra en els propers mesos. Arribar a la totalitat, però, requerirà un temps perquè hi ha tramitacions que, per qüestió de normativa, s’han de continuar fent de forma presencial.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari