‘El comerç de proximitat també ha d’apostar per la venda en línia’

Alejandro Ortiz, de 38 anys i veí de Can Cuiàs, és mentor digital i dirigeix la firma Vida Emprende

Posar en marxa una empresa no és una tasca fàcil. Això ho sap molt bé Alejandro Ortiz, de 38 anys i veí de Can Cuiàs, qui ha passat per l’experiència en tres ocasions. La primera no va anar gens bé, però, lluny d’enfonsar-se, aquest expert en informàtica i telecomunicacions va aprofitar el fracàs com una oportunitat per créixer. Acostumat a lluitar per assolir els seus objectius vitals, a causa d’una paràlisi cerebral que li afecta la mobilitat, Ortiz ha posat en marxa la firma Vida Emprende.

Quina és la tasca del mentor digital?
Acompanyar emprenedors, autònoms o petites i mitjanes empreses que vulguin gestionar diferents processos dintre del món de la digitalització. Normalment, pensem que la informatització i els processos digitals consisteixen a fer servir qualsevol aplicació i pagar per aquest servei. Però això no sempre respon al que necessites. La meva tasca consisteix a fer una diagnosi del punt en què es troba el negoci per analitzar quins processos i eines et fan realment falta, donant un assessorament personalitzat per a cada professional.

Avui dia, el jovent té accés a molta informació i aquest és un factor que ajuda a promoure l’emprenedoria

Molts dels teus clients són emprenedors. Amb aquest esperit es neix o es pot adquirir?
Jo diferenciaria entre dos perfils diferents. D’una banda, els joves amb inquietuds. Avui dia, el jovent té accés a molta informació i aquest és un factor que ajuda a promoure l’emprenedoria. Després, trobem persones que van començar treballant per a d’altres, però que un cop tenen una trajectòria professional i experiència, s’animen a obrir el seu propi negoci. De tota manera, per a mi, el concepte emprendre és molt més ampli. Tota la vida estem emprenent, quan comencem a treballar, quan comprem un pis… D’aquí el nom de la meva empresa, Vida Emprende. En definitiva, crec que d’alguna manera tothom és emprenedor.

Alejandro Ortiz dirigeix des del 2022 la firma de mentoria digital Vida Emprende
Janeth Leiva


Quins són els aspectes principals a tenir en compte a l’hora de posar en marxa un negoci de cara a garantir la seva viabilitat?
L’emprenedor sovint comença amb amics, gent propera. I això de l’amistat i el negoci pot acabar generant conflictes i parlo per experiència. Jo vaig muntar un negoci amb amics que ara ja no ho són, perquè quan treballes per a tu, has de canviar el xip, pensar i actuar com a empresari i això pot deteriorar les relacions personals. D’altra banda, la idea de negoci ha de tenir uns objectius clars, l’inici, el desenvolupament i el final. Moltes vegades, anem amb tanta il·lusió i ganes que ens oblidem del que realment volem.

I quines són les necessites bàsiques des del punt de vista tecnològic?
Tenir un domini, una pàgina web i correu electrònic és bàsic per donar imatge al teu negoci. Sovint oblidem que el més senzill és el més eficient. Si tens un domini, ja pots tenir un web i si tens web, ja pots obrir un compte a qualsevol xarxa social. A partir d’aquí, has de definir on es troba el teu públic objectiu. Quan comencem a emprendre, volem estar a totes les xarxes socials, però hem de tenir clar a qui ens adrecem.

Una idea de negoci ha de tenir els objectius clars. De vegades, la il·lusió ens fa oblidar el que realment volem

Al parer teu, un negoci que no tingui cura de la part tecnològica està abocat al fracàs?
Per desgràcia, sí. Estem veient com aquí mateix molts negocis estan tancant. A mi em fa pena veure com botigues on jo comprava ja no hi són per no tenir la inquietud de mirar més enllà de les quatre parets i sortir al món. Moltes vegades, el problema és que les persones que porten negocis tradicionals es veuen sobrepassades i pensen que invertir en un web o una botiga virtual té un cost molt elevat, però realment no és una gran despesa en comparació amb el profit que pots treure. La tecnologia ens ajuda a obrir el nostre mercat i això també és vàlid per al comerç de proximitat, que ha d’apostar per la venda en línia.

Què fas quan t’arriben clients amb idees difícilment viables?

El que faig és fer-los tocar de peus a terra. Sovint els emprenedors, i aquí m’incloc, estem als núvols, pensem que la nostra idea és perfecta i que podrem amb tot. A través de la conversa, el que intento és reflexionar sobre si aquest pot ser o no el seu negoci principal o plantejar un projecte que sí que crec que pot tenir sortida i el client no està veient. Quan un té moltes idees el que ha de fer és aturar-se, analitzar-les i escriure-les; així pot definir què és el més important i què li falta per dur-les a terme.

Fas servir la teva experiència personal en la tasca de mentor?

Tots els coneixements que he adquirit em serveixen a l’hora d’assessorar els meus clients. Sobretot, el que he après de les errades. La primera empresa que vaig muntar, l’any 2014 amb dos socis més, va ser una consultoria informàtica, Minusvaltec. Després va venir Onlimitec, el 2017. Ambdues estaven dedicades a promoure la contractació de persones amb discapacitat. Jo tinc paràlisi cerebral i en acabar el grau superior de telecomunicacions i informàtica, vaig constatar que les empreses del sector no solen contractar persones discapacitades malgrat estar qualificades. La idea era bona, però al 2019, Onlimitec va haver de tancar.

Què va fallar?
El projecte es basava en el teletreball i era una modalitat que en aquell moment estava a les beceroles. Creia que el meu negoci era genial i aquest va ser el primer gran aprenentatge, no pots anar amb prepotència pensant que saps de tot, t’has de deixar assessorar i escoltar altres opinions.

La fantasia de muntar una empresa i fer-se ric en un mes només passa a les pel·lícules. El treball ha de ser constant i t’obliga a donar el millor de tu mateix

Aquí la paraula fracàs té una connotació diferent a països com els EUA on es considera un valor afegit al currículum. Als teus clients els parles de fracàs?

La vida és error i encert, no som infal·libles. En aquest país el fracàs es veu molt negativament i sovint has de pensar més enllà. Si jo no hagués fracassat, no tindria molta informació que ara tinc. Per exemple, en tancar el negoci, em vaig quedar amb un deute de milers d’euros i em vaig haver d’acollir a la Llei de la segona oportunitat, de la qual aleshores sabia poca cosa. Al final, crec que en aquest país falta educació per emprendre i m’agradaria que als instituts s’expliqués als joves què has de tenir en compte a l’hora de muntar un negoci i que si fracasses, aprens per millorar.

Creus que el fet que tinguis paràlisi cerebral i tinguis la teva pròpia empresa és un exemple motivador?

Penso que sí és inspirador. La gent creu que tenir una discapacitat ens limita en tots els aspectes, però no és així. Per a mi, el món digital és accessible i supera totes les barreres de l’espai físic.

Per a tu, què és l’èxit?

Poder menjar, tenir un sostre i mitjans per viure. El cert és que aixecar cada dia una persiana implica tot un treball. La fantasia de muntar una empresa i en un mes fer-se ric només passa a les pel·lícules. El treball ha de ser constant i sempre has d’estar lluitant per donar el millor de tu mateix. Els autònoms, els emprenedors donem la nostra ànima pels nostres projectes.

Quin suport teniu de l’administració?

Crec que fiscalment, es colla massa els emprenedors. Per poder millorar el negoci i créixer, moltes persones decideixen marxar fora. Per a mi no és només una qüestió de fiscalitat, és també de tenir més llibertat per fer el que consideris.

Com veus la irrupció de la intel·ligència artificial en el món empresarial?

Molta gent la veu amb preocupació, com la substituta de les professions, però hem de perdre aquesta por. La IA està feta per humans, no ens prendrà la feina, el que cal és conèixer les seves utilitats de cara a millorar diferents processos. Avui dia, moltes empreses ja les utilitzen per fer els articles, publicacions
a xarxes, màrqueting… Els recursos que et dona la IA t’ajuden a pensar, a reaccionar i a expressar les teves idees.

Deixa un comentari