El 60% de les empreses que s’han creat aquest any al municipi tenen un lideratge femení

La Casa de la Vila va acollir aquest dimecres una taula rodona sobre emprenedoria femenina, organitzada per Promoció Econòmica i Ocupació

Les autoritats municipals amb les dones emprenedores que van participar aquest dimecres a la taula rodona a la Casa de la Vila
Sílvia Alquézar

El 60% de les empreses del municipi que s’han creat aquest any tenen un lideratge femení. Tot i que a Catalunya les dones empresàries només representen un terç del global, el perfil emprenedor té cada cop més accent femení, un canvi de tendència que es va posar de relleu en el marc de la taula rodona sobre emprenedoria femenina que la Regidoria de Promoció Econòmica i Ocupació de l’Ajuntament va organitzar aquest dimecres a la Casa de la Vila. El nostre objectiu és consolidar aquesta tendència i seguir apostant pel talent femení a través de la sensibilització ciutadana i l’assessorament a les dones emprenedores”, va destacar el president de l’Àrea Econòmica de l’Ajuntament, Óscar Gil (ICV-EUiA), qui va obrir el torn de parlaments destacant el fet que vuit de la dotzena d’empreses que s’han posat en marxa enguany a la ciutat són fruit de la iniciativa de dones emprenedores.

La primera part de l’acte va consistir en la presentació de l’estudi 'Retrat de les dones emprenedores a BCN', elaborat per les investigadores de la Universitat de Vic Anna Pérez i Patrícia Illa, les quals van destacar el problema de la manca de dades sobre emprenedoria femenina i la reproducció en aquest àmbit de les mateixes desigualtats que en el col·lectiu de dones. “Les diferències no venen marcades pel sexe que tenim, sinó pel procés de socialització”, va dir Pérez, qui va remarcar que “la societat associa l’emprenedoria amb els estereotips del gènere masculí”. Segons l’estudi, altres dels factors limitadors de les dones per emprendre són la baixa confiança en les pròpies capacitats que les aboca a la permanent necessitat de rebre formació, la responsabilitat de les tasques de cura de la família, la manca de suport de l’entorn més immediat, la realització de projectes més locals que no pas globals, la tendència a subcontractar poc els serveis auxiliars i l’escassa presència en el món de les empreses emergents basades en la tecnologi –les dones emprenen sobretot en el petit comerç, l’hosteleria, els serveis a la persona i les manufactures.

 

Per a ambdues investigadores, els reptes per impulsar l’emprenedoria femenina passarien per augmentar la disponibilitat de dades sobre el sector per poder aplicar noves polítiques com la introducció de la variable de sexe en aspectes fiscals com el 036 d’Hisenda o la taxa d’escombaries. Respecte a la compatibilitat de la gestió de l’empresa i la cura domèstica i familiar, Illa va manifestar la necessitat d’apostar per la corresponsabilitat enlloc de la conciliació, amb el foment de mesures correctives com les baixes de paternitat obligatòries”. També van destacar la importància de tenir més referents de dones emprenedores per potenciar les seves capacitats i la realització de formació específica a les escoles i les universitats per promoure la creació d’empreses i la superació del fracàs empresarial. D’altra banda, es va apuntar la conveniència de donar a conèixer els recursos de suport per emprendre i les associacions de dones emprenedores “perquè ajuden a trencar inseguretats”, va indicar Illa.

La segona part de la jornada va consistir en un intercanvi d’experiències locals de dones emprenedores, les quals van coincidir a destacar que hi ha molts entrebancs per trencar els estereotips de gènere, tot i que es mostren il·lusionades i amb empenta per tirar endavant el negoci. Alejandra Martel, propietària d’una empresa de transport de residus i neteja de clavegueram que va heretar de la seva família, va comentar les dificultats per sortir-se’n en un món majoritàriament masculí. Jessica Alies va explicar la seva experiència al capdavant d’una empresa de lleure; Nilza Machatine va parlar de la seva feina al despatx d’assistència administrativa que ha muntat; Pilar Roldán va fer una repassada de la seva trajectòria professional fins a la creació de la seva actual empresa de bastides; i Laura Riera, dissenyadora de vestits de núvia de només 23 anys, va comentar els seus objectius amb la botiga que ha obert recentment a Barcelona.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari