El govern considera que el cost econòmic ja no és cap excusa per ajornar el soterrament
Així ho va manifestar l’alcaldessa durant la presentació de l’estudi que redueix el cost de les obres a 200 milions d’euros
“La conjuntura econòmica ja no pot ser cap excusa per part del Ministeri de Foment per no fer les obres de soterrament de l’R2 quan l’estudi de Barcelona Sagrera i Barcelona Regional demostra que el cost del projecte es pot reduir a la meitat, passant dels 400 milions d’euros previstos inicialment a 200”. Amb aquesta contundència es va expressar ahir l’alcaldesa, Laura Campos (ICV-EUiA), durant la presentació de l’informe que han elaborat les esmentades empreses a petició dels consistoris montcadenc i barceloní. Tal com va explicar el director general de Barcelona Sagrera, Joan Baltà, el cost del projecte es pot reduir a la meitat si es fan canvis respecte el que va elaborar el Ministeri al 2009. Els més destacats passen per fer la construcció del túnel a cel obert, mitjançant pantalles a poca profunditat; que la nova estació tingui el vestíbol a peu de carrer i una andana central, i fer que, un cop travessat el riu Ripoll, el túnel passi sota l’autopista C-33 pel lloc on actualment passen les vies. L’estudi també preveu que, mentre es realitzin les obres, es mantingui la circulació viària amb la construcció d’una via alternativa.
Eina negociadora
Amb aquesta proposta, l’Ajuntament anirà a negociar el proper 22 de març a Madrid, acompanyat de representants de Barcelona Sagrera i Barceloa Regional. “Aquesta és la nostra arma per reclamar un projecte que no només exigim per motius de seguretat sinó també per cohesió urbana i social”, va explicar el president de l’Àrea Territorial, Jordi Sánchez (ERC) referint-se a l’estudi. Per a l’edil, “aquells que encara plantegen el debat sobre la necessitat del projecte clarament desconeixen la realitat i els problemes amb què ens enfrontem a diari a causa del pas de les vies pel centre del nucli urbà”.
En nom de la Plataforma, Josep M. González va manifestar que el nou estudi sobre el projecte del soterrament és realista i més econòmic i no implica un major esforç per a l’Estat: “Esperem que el Ministeri no posi més excuses perquè aquest municipi, que fins ara ha estat massa pacient i comprensiu, està disposat a seguir en aquesta llarga cursa fins arribar a la meta”.
A més de quantificar el cost de l’execució del projecte del soterrament que, segons Baltà, necessitarà una mitjana de sis anys per fer-se realitat, Barcelona Sagrera i Barcelona Regional també han calculat què urbanitzar les 11 hectàrees que quedaran alliberades en superfície costarà al voltant de 20 milions d’euros. “Aquí sí que serà necessari que l’Ajuntament compti amb el suport de la Generalitat”, va apuntar Baltà qui opina que el cost del soterrament de l’R2 l’ha d’assumir el Ministeri sense implicar el govern autonòmic, com en primera instància pretenia fer l’Estat.
Els assistents a la presentació de l’estudi van expressar les seves inquietuds sobre l’impacte que la construcció del túnel a cel obert pot tenir en els edificis més propers a les vies i sobre la possibilitat de fer passos a nivell més segurs mentre no s’executa el soterrament. Baltà va assegurar que hi ha sistemes eficients i segurs per evitar danys a edificis i vibracions, i l’alcaldessa i el president de l’Àrea Territorial van reiterar que han exigit al Ministeri i a Adif que, en compliment de la llei, millorin la seguretat als passos i reparin les tanques trencades a diferents trams de les vies.