El Pla territorial metropolità es fa realitat després de 50 anys d’intents

El document abasta 164 municipis que suposen el 70% de la població catalana i el 10% del territori

El Govern de la Generalitat ha aprovat definitivament el Pla territorial metropolità de Barcelona, un territori que aplega un 10% de la superfície de Catalunya i un 70% de la població –inclosa la de Montcada i Reixac. Després de mig segle d’intents, l’àmbit metropolità disposa per primera vegada d’una eina dedicada a ordenar el territori. Els principals objectius del document, segons la Generalitat, són evitar la dispersió de la urbanització sobre el territori, potenciar l’activitat econòmica, satisfer la demanda d’habitatge, preservar el patrimoni natural i agrari i l’ús del transport públic a través de les xarxes ferroviàries actuals i noves infraestructures. El document abasta un total de 164 municipis de les comarques de l’Alt Penedès, el Baix Llobregat, el Barcelonès, el Garraf, el Maresme, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental i comprèn una superfície total de 3.236 km2.

 

La redacció del projecte l’ha impulsada el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), però a través de la comissió d’ordenació territorial metropolitana, formada per la Generalitat, l’administració local i les associacions municipalistes. El Pla és fruit d’un llarg procés de debat i de la resolució de les 2.275 observacions i suggeriments recollits des del 2008 –quan es va elaborar l’avantprojecte–, bona part de les quals s’han inclòs al projecte definitiu. S’espera que dins aquesta legislatura s’hagin pogut aprovar la totalitat dels 7 plans parcials territorials que engloben tot el planejament territorial de Catalunya. El document també incorpora tot un seguit d’actuacions a la xarxa viària i ferroviària per cohesionar el territori.

 

Des de Montcada, una de les principals reivindicacions locals era la retirada del projecte del túnel sota el turó per fer més curt el trajecte en tren entre Barcelona i Terrassa. El Pla territorial no ha tingut en compte aquesta reivindicació i, de fet, forma part del Pla Director d’Infraestructures 2009-2018, aprovat també aquesta setmana. L’Ajuntament també havia demanat una solució a la platja de vies de Montcada Bifurcació, la incorporació del turó de Montcada al parc de Collserola i la seva inclusió al sistema d’espais oberts que defineix el projecte, així com reconèixer l’existència del Bosc d’en Vilaró com a urbanització.

 

 

 

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari