El vot de qualitat de l’alcaldessa desestima el text de Cs contra la pujada de les tarifes del transport públic metropolità

PSC, PP i PDeCAT van votar a favor; ICV-EUiA, ERC i Círculo van votar en contra mentre que la CUP es va abstenir

El Ple ordinari del mes de febrer va rebutjar la moció presentada per Cs en contra de l’increment de un 2% de les tarifes del transport metropolità per a l’any 2018 que ha aprovat el Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), format per la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona. En el seu text, la formació taronja també demanava la congelació de les tarifes, un replantejament de l’actual model de les zones tarifàries, ampliar els títols de transport de caràcter social per evitar els riscos d’exclusió i rebaixar el preu dels títols de més utilització com la T-10. La proposta de Cs va rebre els vots a favor dels grups municipals del PSC, PDeCat i el PP i els vots en contra d’ICV-EUiA, Círculo i ERC. La CUP es va abstenir i el vot de qualitat de l’alcaldessa va permetre trencar l’empat per desestimar la moció.

En el moment de defensar la seva proposta, el portaveu de Cs, David Gerbolés, va mostrar el seu desacord amb aquesta pujada de les tarifes ja que, segons va dir, el transport públic és "el quart pilar de l’Estat del Benestar després de l’habitatge, la sanitat i l’educació". A l’hora d’argumentar el seu vot en contra, l’alcaldessa, Laura Campos, va parlar en nom del grup municipal d’ICV-EUiA, acusant Cs d’haver presentat aquesta moció amb l’objectiu d’aconseguir "un titular de premsa que digui que l’equip de govern ha votat en contra de la no pujada del transport públic". Campos va defensar l’esforç fet per l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat, que van congelar les tarifes durant dos anys, i va criticar que l’Estat hagi deixat d’invertir 540 milions al transport públic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona des del 2010. Per aquest motiu, l’alcaldessa va mostrar la seva estranyesa amb el posicionament de vot favorable del PP, PSC i PdeCAT. En el cas d’aquests dos últims partits, per, segons va dir, haver pujat amb un percentatge més elevat que el 2% les tarifes del transport quan van tenir responsabilitat de govern a l’Ajuntament de Barcelona.

En representació d’ERC, Jordi Sánchez també va destacar l’esforc de les administracions catalanes per atenuar la manca d’inversió de l’Estat en matèria de transport, afavorint el més desafavorits sense disminuir la qualitat del servei. Tot i estar a favor d’alguns punts de la moció, com el que demana un canvi en el sistema tarifari per zones, el regidor republicà va argumentar el seu vot en contra, "per ser coherent amb el posicionament que el nostre partit, amb representació a les institucions de govern, ha tingut a l’hora d’aprovar l’actual augment de les tarifes". Sánchez també va avançar que l’ATM ha acceptat la sol·licitud que ha fet l’Ajuntament perquè la línia de autobús 155 s’ampliï amb una nova parada al polígon de la Ferreria, un cop es faci el trasllat de la comissaria de la Policia Local. En nom de Círculo, José Domínguez, va destacar que el transport públic a Barcelona té un dèficit de 546 milions d’euros i va defensar la tasca de l’Ajuntament de Barcelona que ha ampliat les seves inversions en matèria de transport públic davant "la manca de compromís per part de l’Estat".

En el moment de defensar el seu vot favorable, la portaveu del PSC, M. Carmen Porro, va recordar que va ser un govern socialista qui va congelar les tarifes a l’any 2010 i va demanar que "no es carregui sobre les espatlles dels ciutadans la no política, ja que són els governs els que han de fer les gestions per reclamar les inversions necessàries". Porro també va posar en dubte que les mesures que s’han aplicat per afavorir el transport públic i evitar l’entrada dels vehicles més contaminants a la ciutat de Barcelona s’hagi fet tenint en compte "la seva incidència en la realitat social que ens envolta". El PDeCAT, que no va fer cap declaració per argumentar el sentit del seu posicionament, i el PP també van coincidir amb el PSC a l’hora de votar a favor de la moció. La regidora popular, Eva García, va considerar que "és injust i abusiu pujar les tarifes per damunt de l’IPC" i que hauria estat més lògic "congelar els preus o reduir les tarifes amb bonificacions".

Tot i reconèixer estar d’acord amb molts punts de la proposta, el regidor de la CUP, Josep Galván, es va abstenir després de posar en dubte les veritables intencions de Cs, partit al que va acusar de tenir "una intenció electoralista" amb la presentació de la moció. Galván va ironitzar amb la no presència de cap representant de Cs o PP als actes de protesta que ha anat organitzant la plataforma Stop Pujades Transport.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari