Els veïns afectats per les esquerdes manifesten la seva desconfiança cap a l’Adif

Segons l’Ajuntament, l’empresa s’ha compromès a investigar si hi ha una relació directa entre les vibracions i les fissures

Una seixantena de veïns van assistir a la xerrada informativa que va convocar ahir la tarda l’Ajuntament per recollir les inquietuds i preguntes dels veïns de Can Sant Joan preocupats pel desenvolupament de les obres de la Línia d’Alta Velocitat (LAV), alguns dels quals han detectat esquerdes a les façanes dels seus habitatges, la majoria situats al carrer Carril, el més pròxim a la zona dels treballs. Quan marxaran les màquines que estan treballant a la llera? Per què porta tan de temps parada la tuneladora? Suportaran els edificis les intenses vibracions que es registren diàriament als blocs de pisos? Aquestes són algunes de les preguntes que els veïns van formular al director de l’Àrea Territorial de l’Ajuntament, Albert Barenys, i al regidor d’Urbanisme, Juan Parra (PSC), els quals van exposar les noves informacions de què disposen després de la darrera reunió amb l’Adif, feta dijous passat.

L’explicació oficial és que la causa de les vibracions que noten els veïns està relacionada amb els treballs de reforçament del subsòl que s’estan duent a terme per garantir que no hi hagi cap altre imprevist com el que es va produir ara fa sis mesos, quan la rebentada d’un col·lector va provocar un gran esvoranc a la llera i va obligar a paralitzar els treballs de la tuneladora. Aquests treballs, anomenats tècnicament micropilotatges, consisteixen a injectar grans quantitats de formigó a diferents punts del subsòl, operació que genera les vibracions i les molèsties acústiques. Segons Barenys, “les vibracions no poden posar en perill l’estabilitat d’un edifici, però sí poden causar desperfectes”. Ha posat com exemple els problemes de soroll i esquerdes que va patir l’escola Font Freda a l’inici de les obres del túnel de la LAV i com es van solucionar amb la instal·lació d’una pantalla acústica.

Per comprovar si hi ha una relació causa-efecte entre vibracions i fissures, l’Adif ha instal·lat aparells medidors de les tremolors, anomenats aceleròmetres, i s’ha compromès a inspeccionar tots els edificis on els veïns hagin detectat l’aparició d’esquerdes o l’ampliació de les existents. Parra va posar èmfasi en la importància que els afectats sol·licitin formalment la inspecció a l’Adif. Amb aquest objectiu s’ha creat un model d’instància amb un enunciat comú que els veïns només tenen que complimentar amb les seves dades personals. “Volem tenir el màxim d’informació sobre el que passa i per això és necessari que disposem de totes les reclamacions per escrit i les fem arribar a l’Adif”, ha afegit l’edil, qui també ha advertit que “si no ens fan cas, actuarem en conseqüència”, en referència a possibles accions de pressió.  El president de l’AV, Jose Luis Conejero, va oferir als veïns la possibilitat de canalitzar les seves instàncies a través de l’entitat que les farà arribar a l’Ajuntament.

Els veïns, que han manifestat una gran desconfiança cap a l’Adif al llarg de tota la reunió,  han expressat als representants municipals dues demandes concretes: que un tècnic de l’empresa ferroviària assisteixi a la pròxima trobada informativa i que una delegació veïnal pugui participar en una visita d’obres per constatar in situ què és el que s’està fent en el subsòl de la llera. Parra ha assegurat que engegarà les gestions perquè les dues peticions siguin viables i ha anunciat, al final de la reunió,  que s’està elaborant un projecte per crear una zona d’aparcament per a turismes al carrer Carril, a petició dels veïns del barri.

 

 

 

 

Deixa un comentari