“Hem de seguir negociant per millorar els serveis sanitaris”

L’alcaldessa explica el posicionament del govern municipal enfront les retallades de la Generalitat

L'alcladessa, durant l'entrevista amb 'La Veu'

-Està satisfeta amb el fet que les urgències es mantinguin fins a la mitjanit?

Tinc un sentiment agridolç. D’una banda, satisfacció per haver aconseguit com a govern una rectificació per part de la Generalitat d’una decisió que era irrevocable, gràcies a les intenses negociacions mantingudes amb el Servei Català de Salut. Però, de l’altra, insatisfacció pel canvi de model de sanitat pública que està duent a terme la Generalitat. Per tant, la nostra lluita és contra totes les retallades en sanitat. Des de l’Ajuntament no podem acceptar aquestes mesures perquè van totalment en contra dels criteris amb què, des de l’equip de govern, entenem que s’han de gestionar els recursos públics.

-Fins on es pot arribar en la negociació?

Per la nostra part intentarem tornar al punt d´inici, abans de la retallada i restituir un servei que funciona des de fa 40 anys. Fins ara hem aconseguit que l’horari d’atenció continuada al CAP de Jaume I sigui finalment de 8 a 24h i hem acordat fer un seguiment del servei amb la finalitat de comprovar que les alternatives que dóna la Generalitat pel període de 0 a 8h funcionen i garanteixen un servei sanitari de qualitat per al nostre veïnat. Mantindrem contactes i reunions periòdiques entre les dues administracions, a partir de setembre, per analitzar i avaluar els resultats i el grau de satisfacció de la ciutadania envers aquest nou model. Si les conclusions no són satisfactòries, des de l’Ajuntament s’exigiran millores en el servei.

 

-Per què el govern no ha volgut participar al tancament convocat al CAP per la FAVMiR?

Vist que la via iniciada per l’Ajuntament per fer entendre els responsables de CatSalut les necessitats de la nostra ciutat i les seves particularitats ha donat fruits importants i ens asseguren un seguiment adequat dels serveis sanitaris, des de l’equip de govern entenem que, com a responsables institucionals i representants de la ciutadania, s’ha de seguir per aquest camí. Respectant i donant suport als actes que considerin oportuns les entitats per aquests objectius comuns, entenem que no podem participar activament en el tancament que la FAVMIR havia convocat, per no posar en perill el que hem aconseguit i perquè seria contraproduent que els mateixos que hem aconseguit minorar la pèrdua de servei i que seiem amb CatSalut per seguir negociant, participem en accions com aquesta.

 

-Què n’opina de la reacció de la ciutadania envers les retallades?

La comprenc i, fins i tot, puc dir que la comparteixo en molts aspectes. La ciutadania està patint en el seu dia a dia les conseqüències d’aquesta greu situació econòmica generalitzada. La gravetat de la situació, juntament amb el fet que està durant massa, fa que hi hagi un descontentament general en la població i això provoca que es reaccioni contra la pèrdua de drets socials, com ara el de l’assistència sanitària en període nocturn.

-Creu que la pressió popular pot fer que CatSalut s’ho repensi?

La Generalitat de Catalunya ha aprovat uns pressupostos que contemplen una reducció del 10% de la despesa sanitària i ho ha fet sabent que hauria de prendre mesures impopulars. Aquests dies estem veient com les protestes contra aquestes mesures es repeteixen a tots els municipis catalans i dubto que allà on es protesta s’aconsegueixi que no es duguin a terme. Montcada té unes connotacions especials i hem aconseguit que CatSalut ho entengui i mantingui l’horari d’urgències fins a la mitjanit. La pressió popular és una bona manera de manifestar el descontentament de la població davant d’una mesura presa per l’Administració però, en aquest cas i tenint en compte que la Generalitat ja ha decidit que en Sanitat s’ha de reduir el pressupost sí o sí,  crec que és la força dels arguments la que pot fer seguir millorant la situació si es demostra que el nou model pretès per la Generalitat no funciona.

 

-En una de les manifestacions es va demanar la dimissió de la regidora de Salut. Creu que és una petició justificada?

Crec que és totalment injusta i no oblidem que la va demanar un ciutadà a títol personal. La nostra regidora, la doctora M. Carmen González, és una persona lluitadora i compromesa amb la ciutat. Personalment i respectant profundament tots els meus companys del consistori, crec que dels 21 regidors que composem el Ple, és la persona idònia per ocupar aquest càrrec. No puc fer més que compartir les declaracions que ells mateixa va fer al dia següent de la manifestació, quan va dir que “alguns aprofiten les protestes per fer mítings i manipular”.

-L’Ajuntament té dades que constatin que el servei d’urgències nocturn està infrautilitzat?

Dir que un servei sanitari està infrautilitzat, basant-nos en estadístiques no encaixa amb la meva manera de pensar. Si bé durant la franja nocturna hi van pocs pacients al CAP, des de l’equip de govern avantposem la garantia de la seguretat o de la sensació de protecció que experimenta la nostra ciutadania sabent que pot acudir a qualsevol hora del dia a un centre sanitari de la ciutat. Això no s’avalua estadísticament ni sobre la base del cost mitjà d’una visita. Sincerament crec que la diferència entre tenir o no aquest servei és un intangible que no es pot avaluar amb dades.

-Hi ha garanties que els usuaris rebran un bon servei al CUAP?

En teoria sí, perquè el CUAP de Ripollet disposa de mitjans suficients per atendre urgències mitjanes, ja que disposa d’equips radiològics i de laboratori per fer anàlitiques mentre que al CAP només es poden atendre urgències de component baix. La problemàtica resideix en com podran arribar aquelles persones que no disposen de vehicle privat i que, fins ara, podien anar caminant a Jaume I.

-Li preocupa que hi puguin haver més retallades?

Em preocupa tot el que té a veure amb els serveis que havíem assolit amb l’Estat del Benestar. Tenim el compromís que no hi hauran més retallades a Montcada, però nosaltres estarem molt atents perquè així sigui. Vull transmetre un missatge d’optimisme ja que entenc que a mig termini la situació de la sanitat pública a Montcada ha de millorar, que en uns anys podrem gaudir de l’Hospital Ernest Lluch i que, gràcies a l’acord amb CatSalut, tindrem contactes periòdics per avaluar el funcionament dels nostres CAP, amb el compromís que es faran els canvis que siguin necessaris per garantir un bon servei.

-Què n’opina el govern que a l’estiu el CAP Les Indianes tanqui a l’agost durant una setmana i totes les tardes?

El CAP de les Indianes tanca les tardes d’agost des que es va inaugurar. Si que és cert que aquest any, per quadrar les vacances del personal sanitari del centre, romandrà tancat durant 4 dies, del  dimarts 16 al divendres 19 d’agost. Tot i que és evident que m’agradaria que aquesta situació no és donés, el pacients que ho necessitin, podran anar al CAP del centre.

-Quines competències té l’Ajuntament en sanitat?

Les competències en matèria sanitària de l’Ajuntament són molt limitades. És cert que, arran les retallades en sanitat, algunes veus interessades han afirmat que l’Ajuntament havia acordat amb la Generalitat aquestes mesures, però no ha estat així i m’agradaria acabar amb aquesta polèmica. Al juny vam tenir una primera reunió amb CatSalut en què ens van anunciar que havien de reduir la despesa sanitària en un 10% a tot Catalunya però no ens van dir en què es concretarien les retallades, això no ho vam saber fins a principi de juliol.

Deixa un comentari