‘La ciutat i la ciutadania mereixien tenir un projecte d’aquesta alçada’

La ministra de Transports, Raquel Sánchez assegura que el soterrament de l’R2 és l’actuació de més envergadura i més costosa que té previst executar Adif

L'alcaldessa, Laura Campos, amb el secretari general d'Infraestructures del Ministeri, Xavier Flores
Pilar Abián
Raquel Sánchez va visitar Montcada a l'abril del 2022 per confirmar el compromís del govern estatal amb el projecte del soterrament
A la seva arribada, la ministra ha estat rebuda per l'alcaldessa i els portaveus municipals
Després de la intervenció a la Casa de la Vila, les autoritats han fet un recorregut a peu que ha passat per l'estació de França i ha acabat al pas a nivell de Bogatell
La presidenta d'Adif ha demostrat ser àmpliament coneixedora del projecte, que va ajudar a redactar
Els membres de la Taula per Soterrament amb l'alcaldessa, la ministra i la presidenta d'Adif

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha ratificat el compromís del govern de l’Estat amb el soterrament de l’R2 al seu pas per Montcada i Reixac. Sánchez ha visitat aquest matí el municipi acompanyada de la presidenta d’Adif, Marisa Domínguez, i s’ha reunit amb l’alcaldessa, Laura Campos, i els membres de la Taula pel Soterrament on hi ha representants de tots els grups municipals, partits polítics i la Plataforma Tracte Just Soterrament Total. Després de signar en el Llibre d’honor de la ciutat, a la Casa de la Vila, la ministra i la presidenta d’Adif han estat reunides amb la Taula i a continuació, han fet una intervenció pública a la sala institucional explicant alguns detalls del projecte.

Sánchez ha recordat que el soterrament de l’R2 va néixer inicialment vinculat al pas de la Línia d’Alta Velocitat (LAV) i que, per diferents motius, s’ha anat demorant fins a l’actualitat. “Parlem d’una actuació molt complexa des d’un punt de vista tècnic que ha requerit un gran treball, ha dit la ministra, tot afegint que l’espera pagarà la pena. La ciutat i la ciutadania mereixien tenir un projecte d’aquesta alçada, és el més important i el més costós que té previst executar Adif, ha assegurat Sánchez.

La ministra ha posat de relleu els beneficis que implicarà el soterrament no només per al municipi, sinó també per al servei de Rodalies

La ministra ha posat de relleu els beneficis que implicarà el soterrament no només per al municipi, des d’un punt de vista urbanístic i de seguretat, sinó perquè, en incloure la tercera via de Rodalies, permetrà augmentar la capacitat del servei i millorar la mobilitat en transport ferroviari.

Les característiques més tècniques del projecte les ha explicat la presidenta d’Adif, coneixedora a fons del seu contingut perquè abans d’assumir la presidència de l’ens formava part de l’equip de treball redactor. Domínguez ha reconegut que es tracta d’una actuació de gran complexitat tècnica pel fet que ha de salvar la presència de dos aqüífers –el Besòs, el paral·lel al nou túnel, i el Ripoll– així com les pilones de l’autopista C-33. Una altra de les dificultats afegides serà haver de realitzar les obres sense interrompre el servei ferroviari. En total, la intervenció durarà al voltant de set anys.

Respecte la data d’inici, Domínguez no creu que sigui posible fins a principi del 2023 ja que dependrà del procés d’adjudicació de les obres, que es troben en licitació amb un preu de sortida de 465 milions d’euros. Justament una de les preocupacions d’Adif és evitar que el concurs quedi desert a causa dels nombrosos problemes que s’han trobat les empreses interessades a participar-hi per aconseguir pressupostos respecte el preu de materials, fruit de la incertesa provocada pel conflicte bèl·lic d’Ucraïna. És per això que hem decidit ampliar quatre setmanes el termini per presentar ofertes; creiem que, amb aquesta ampliació i un cop en marxa el Reial Decret que ha aprovat el govern per pal·liar els efectes de la guerra, les empreses tindran la informació i el marge necessaris per fer la valoració de costos, ha explicat Domínguez.

L’alcaldessa, per la seva banda, ha celebrat la decisió d’Adif entenent que allargar el termini de presentació de propostes evitarà haver de tornar a començar la tramitació de la licitació. “La possibilitat que el concurs quedés desert era una realitat”, ha manifestat l’edil tot reiterant que l’Ajuntament seguirà amatent el procediment d’adjudicació “perquè no es produeixi cap endarreriment sobre el calendari previst”. La previsió és que les pliques s’obrin al juny i després de l’estiu les obres estiguin ja adjudicades. "Som conscients que serà una intervenció que provocarà moltes molèsties però transformaran totalment el nostre municipi", ha dit l'edil.

'Seguirem amatents el procediment d’adjudicació de les obres perquè no es produeixi cap endarreriment sobre el calendari previst', ha dit l'alcaldessa, Laura Campos

L’alcaldessa, Laura Campos, ha aprofitat la visita de la ministra i la presidenta d’Adif per expressar en nom del municipi l’agraïment a totes les administracions, entitats, tècnics i treballadors municipals que han participat en l’impuls i la redacció del projecte i, especialment, a la Plataforma Tracte Just que també ha tingut el reconeixement personal de la ministra.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari