La tecnologia, una aliada imprescindible per transformar els mitjans de proximitat

Montcada Comunicació organitza la jornada ‘Diàlegs de comunicació’ per parlar sobre la realitat i els reptes dels mitjans locals i comarcals

La jornada va comptar amb la participació d'Agustí Danés, Òscar Sánchez, Pilar Abián, Mònica Lablanca i Julià Guerrero
Laura Grau
El futur dels mitjans de proximitat passa per aprofitar les possibilitats que ofereix la tecnologia per produir i distribuir continguts, prioritzar la informació de qualitat enfront la quantitat, invertir en la formació contínua del personal i potenciar la marca com a referent comunicatiu. Aquestes van ser les principals conclusions de la jornada ‘Diàlegs de comunicació. Com es transformen els mitjans de proximitat?’ organitzada per Montcada Comunicació el passat 12 de març. A la matinal van participar Agustí Danés, director editorial d’El 9 Nou; Òscar Sánchez, director dels mitjans públics de l'Hospitalet de Llobregat; Mònica Lablanca, directora de Cugat Media; Julià Guerrero, director dels mitjans públics de Castellar del Vallès, i Pilar Abián, gerent de Montcada Comunicació.
Els ponents van compartir les seves experiències al front dels mitjans que dirigeixen i els reptes i amenaces que afronten en el seu dia a dia. En representació del sector privat, Agustí Danés va reconèixer que el model de negoci de les empreses periodístiques està en crisi però es va mostrar optimista quant al futur dels mitjans de proximitat des de l’òptica multimèdia. “És un sector que té demanda, el que hem de fer és treballar amb el xip que som generadors de continguts que distribuïm per diferents canals; precisament, ara que circula informació de tota mena, el periodisme proper i rigorós és més necessari que mai”, va assenyalar Danés.
En l’àmbit dels mitjans públics locals, Òscar Sánchez va posar en valor el paper cohesionador que aquests tenen a poblacions grans o fragmentades, així com el coneixement profund d’allò que passa a la ciutat. “Sabem del que parlem i què interessa a la nostra audiència, el repte passa per adaptar aquesta informació a cadascuna de les plataformes que tenim a l’abast”.
 

Aprofitar les possibilitats que ofereix la tecnologia per produir i distribuir continguts, prioritzar la informació de qualitat enfront la quantitat i potenciar la marca són els principals reptes dels mitjans de proximitat


 

Tot i reconèixer que la digitalització ha fet canviar els hàbits de consum de continguts informatius i que mitjans com la ràdio i la premsa escrita han perdut el protagonisme previ a la irrupció d’internet, els participants a la jornada van reivindicar la força que encara tenen i el fet que la premsa comarcal, els butlletins municipals i les emissores locals continuen sent un referent informatiu i comunicatiu que ajuda a mitigar la bretxa digital. “No tothom té accés a internet i no podem deixar aquest públic de banda; a Castellar hi ha un percentatge elevat de la ciutadania que s’informa del que passa a a través dels mitjans tradicionals”, va assenyalar Julià Guerrero. Quant al paper que juga cada mitjà, si bé els portals web s'associen a l'actualitat i la immediatesa, el paper es manté i es reivindica com l'espai idoni per al periodisme de reflexió.

Quant a les xarxes socials, els ponents van parlar, d’una banda, sobre el seu potencial com a canals de distribució de continguts i, de l’altra, sobre la pressió que exerceixen des d’un punt de vista de competència, en difondre notícies sense contrastar que es viralitzen amb rapidesa. “Ara hem de competir també amb els rumors i el que diu la gent a les xarxes; això ens obliga a treballar posant la qualitat i l’ètica periodística per davant de la immediatesa”, va manifestar Mònica Lablanca. Malgrat tot, en opinió dels participants a la jornada, internet i la tecnologia no s’han de veure com una amenaça, contràriament cal tenir-les com a aliades entenent que permeten innovar, tant en la manera d’oferir com d’elaborar els continguts. 


La digitalització no ha acabat amb els mitjans tradicionals. Si bé els portals han passat a ser els referents de l'actualitat, el paper es manté com l'espai idoni per al periodisme de reflexió


 
La importància d’aprofitar les eines que ajuden a conèixer i segmentar l’audiència i a saber quines notícies funcionen o no va ser una altra de les qüestions que es van tractar, d'aquí la necessitat de formar el personal o, fins i tot, introduir nous perfils professionals a les empreses. També es va parlar que cal conscienciar les redaccions que la feina periodística no acaba en el moment en què es redacta la informació, sinó que justament comença quan es distribueix pels diferents canals i s’inicia la interacció amb l’audiència.
 
La jornada organitzada a Montcada i Reixac s’emmarca en un procés de transformació dels mitjans que gestiona l'organisme autònom d'informació local del municipi, en l’any en què es commemora el 30è aniversari de La Veu quinzenal i el 35è de Montcada Ràdio. “Ens trobem en un moment de canvi important per a nosaltres; el nostre futur immediat passa per millorar laveu.cat des d'un punt de vista tecnològic i per fer La Veu mensual, de manera que l'actualitat es canalitzi a través del portal i el butlletí es dediqui a tractar temes més atemporals i en profunditat", va explicar Pilar Abián, tot afegint que "compartir experiències amb altres mitjans ens ajudarà a fer aquest procés amb més garanties d'èxit”.
Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari