L’Ajuntament proposa una ubicació alternativa a la de l’Adif i anuncia mobilitzacions

Representants municipals i de la Plataforma Soterrament temen que l’empresa ferroviària aprofiti el període vacacional per començar les obres

L'alcaldessa mostra un planell de l'afectació de les obres, flanquejada per Juan Parra, a l'esquerra, i Maresma i Bueno, a la dreta
Laura Grau

L’Ajuntament està posant tots els mitjans a la seva disposició i s’està mobilitzant per evitar que l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) iniciï les obres del pou de ventilació de la línia d’alta velocitat (LAV) previstes al carrer Jaume I. El consistori ha demanat la col·laboració de la ciutadania per tal que l’informi de qualsevol moviment que pugui fer sospitar l’inici de les obres, així com el seu suport en les accions que es puguin emprendre per tal que aquesta actuació no s’enllesteixi sense que hagi començat el soterrament de la línia de Portbou.

Tal com la preveu l’Adif, l’obra suposa l’ocupació del vial entre el pas a nivell del carrer Pasqual i el parc de la plaça Lluís Companys i l’afectació al trànsit, la mobilitat i al comerç. En una reunió celebrada divendres a la Casa de la Vila, que va comptar amb una nombrosa assistència, l’alcaldessa de Montcada i Reixac, María Elena Pérez (PSC), va explicar públicament a veïns i comerciants del sector el contingut de les al·legacions que el consistori ha presentat contra el projecte d’expropiacions per a la construcció de la infraestructura, acompanyada del primer tinent d’alcalde, Joan Maresma (CiU); del president de l’Àrea de Política Territorial, Juan Parra (PSC), i del president de la Plataforma Soterrament Total, Ramón Bueno.

Els edils i el representant del col·lectiu ciutadà van mostrar el seu desacord amb el plantejament de l’actuació –estan d’acord amb la construcció en si del pou ja que es tracta d’un element necessari per garantir la seguretat de la LAV– i, en extensió, amb el tracte que ha rebut el municipi per part de l’Adif. En el cas concret del pou de ventilació, l’Ajuntament ni tan sols compta amb el projecte constructiu sinó només amb un document que indica quines expropiacions cal fer per tal de procedir amb l’obra. ‘No ens han comunicat ni quan comencen ni quan acaben les obres i amb l’experiència del pou de ventilació del Parc de les Aigües, que porta sis anys aixecat, ens temem el pitjor; el que cal és una reunió amb l’Adif, seure i negociar les obres, però ens donen llargues’, va manifestar l’alcaldessa. Pérez va mostrar la preocupació municipal per la incertesa d’unes obres de les quals no se’n coneixen els detalls, ni com quedarà el carrer un cop estiguin enllestides, però en base a l’informe sobre les expropiacions, es preveu que l’actuació suposarà l’ocupació d’un vial fonamental per al municipi des del punt de vista de la mobilitat i comercial, ja que hi ha molts comerços, prop de 150 places d’aparcament públiques i privades, hi passen 8 línies d’autobusos que utilitzen diàriament 362 viatgers i hi ha ubicats equipaments per on passen cada dia centenars d’usuaris, com són el Centre d’Atenció Primària de la zona centre, l’Institut de la Seguretat Social i, a pocs metres de la zona afectada, l’edifici consistorial.

En aquest sentit, l’Ajuntament ha redactat una proposta alternativa, que consisteix a que les obres es facin a l’aparcament de l’ambulatori i que l’acopi de material tingui lloc a la via morta de la línia de Portbou en el seu tram pel centre del municipi. D’altra banda, els Serveis Jurídics Municipals estan treballant sobre el tema. El president de l’Àrea de Política Territorial va encoratjar els veïns a lluitar per evitar l’inici de les obres tal qual estan plantejades i va indicar que ‘des de l’Ajuntament ens hem negat a signar el replantejament de l’obra que ens va presentar l’Adif’. Un altre element a favor del consistori és la recent declaració com a béns d’interès cultural local de la Mina, el Reixagó i el Rec Comtal, al Ple de juliol. L’obra, segons la documentació aportada per l’Adif, suposaria la destrucció de 200 metres de la Mina, però amb aquesta qualificació obligara a l’Adif a demanar permisos especials a l’Ajuntament i a la Generalitat per actuar sobre elements patrimonials.

El primer tinent d’alcalde, Joan Maresma, va avançar que per comptar amb la complicitat de la Generalitat en aquest assumpte, s’ha demanat ja una reunió amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. Maresma va apuntar que ‘avui som representants del municipi els que ens hem de defensar dels incompliments de Madrid, nosaltres no vam posar pegues a la LAV’, en referència a l’acord signat al 2007, quan Foment, la Generalitat i l’Ajuntament van signar el conveni per tal que les obres de l’alta velocitat i del soterrament s’executessin de forma paral·lela.

El portaveu de la Plataforma Soterrament Total va remarcar que el pou de ventilació de Jaume I serà l’última obra de la LAV a Montcada i Reixac. ‘No podem admetre que aquesta obra s’enllesteixi sense que comenci el soterrament, és la nostra última oportunitat’, va indicar Bueno.

 

Deixa un comentari