L’AMB no tallarà l’aigua als usuaris que no puguin pagar la factura per manca de recursos

Les companyies subministradores no podran actuar sense informar prèviament l’Àrea

El Ple de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (ABM) ha aprovat per unanimitat un protocol destinat a evitar que se li talli el subministrament d’aigua als ciutadans que, per motius econòmics, no puguin fer-se càrrec de la factura. D’aquesta manera es vol garantir el que es considera un bé bàsic i imprescindible com és l’aigua. El protocol estarà validat per totes les parts que intervenen en el procés: l’AMB, com a titular del subministrament i responsable de les tarifes i el servei, els Ajuntaments i les companyies subministradores.

Tarifes socials. Aquesta nova mesura s’afegeix a la que ja es va aprovar el passat 6 de novembre quan l’AMB va establir les seves tarifes socials i ecològiques per tal que els usuaris més desfavorits paguin un preu pel consum de l’aigua proporcional a les seves possibilitats econòmiques i realitat social. Les tarifes especials redueixen en un 25% la quota fixa i el consum del primer bloc de la factura en funció del nombre de persones de cada família o unitat convivencial.
Qualsevol persona que es trobi en dificultats econòmiques es pot adreçar a la companyia subministradora per informar-se sobre els requisits necessaris per optar a la reducció tarifària. Aquest tipus de mesures tambés s’apliquen en altres serveis bàsics com l’electricitat i el gas.

Protocol establert. Quan un ciutadà declari a la seva companyia subministradora o als Serveis Socials del seu ajuntament que no pot fer front a les factures o simplement les deixi de pagar, el primer pas serà estudiar si pot beneficiar-se de les tarifes socials que tramita l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA).
Pel que fa als rebuts impagats, l’usuari pot negociar amb la companyia fórmules com l'ajornament o el pagament mensual a través del rebut, entre d’altres. Si, malgrat les facilitats que se li puguin plantejar, l’afectat no pot fer front al deute, la companyia adreçarà l’expedient als Serveis Socials del municipi on aquest resideixi per tal que el consistori analitzi si se’n pot fer càrrec.
En cas de l’usuari susceptible de tall del servei per impagament, la companyia estarà obligada a comunicar-li per carta les possibles opcions per assumir la despesa i, simultàniament, haurà d’informar l’AMB que, alhora, contactarà amb Serveis Socials per valorar la situació de l’afectat.
Una de les principals aportacions del protocol de l’AMB és que mentre l’usuari es trobi en negociacions amb la companyia, aquesta no li podrà tallar el subministrament ni tampoc si es valora la seva vulnerabilitat. “La recomanació que fem a qualsevol veí que es trobi amb greus problemes econòmics és que passi per Serveis Socials a exposar el seu cas perquè l’intentarem ajudar en tot el que sigui possible”, ha manifestat la responsable del departament, M. Carmen González (CiU).

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari