Montcada reclama un tractament singular per la sobrecàrrega d’infraestructures que travessen el seu territori

Amb el lema ‘Montcada diu prou’, l’Ajuntament vol que les administracions reconeguin la seva singularitat

L’Ajuntament de Montcada i Reixac reclamarà el tractament singular per al municipi, per fer front a l’impacte econòmic, social i urbanístic que suposa l’esquarterament del territori a causa de la sobrecàrrega d’infraestructures viàries, ferroviàries i fenòmens naturals, que en la seva majoria no reverteixen en beneficis per a la ciutat. La fórmula per obtenir aquest reconeixement és la creació d’un marc normatiu, amb una llei sectorial que reconegui la singularitat del municipi i que li aporti els recursos econòmics necessaris per fer front a les accions que cal fer realitat per minimitzar-ne l’impacte.

Ens hem guanyat el dret a reivindicar els nostres drets, a pal·liar la injustícia de la distribució dels recursos i a revertir la solidaritat metropolitana a benefici del nostre municipi

Laura Campos, alcaldessa de Montcada

Ens hem guanyat el dret a reivindicar els nostres drets, a pal·liar la injustícia de la distribució dels recursos i a revertir la solidaritat metropolitana a benefici del nostre municipi’, ha expressat l’alcaldessa de Montcada i Reixac, Laura Campos, aquest dilluns, 13 de març, durant la presentació a la premsa de la campanya Montcada i Reixac diu prou! a la Casa de les Aigües. L’edil ha presentat els resultats d’un estudi que l’Ajuntament va encarregar a Barcelona Regional per tal de valorar el cost que suposa la presència sistemàtica d’infraestructures al municipi, a més del seu impacte sobre la salut, el medi ambient, la cohesió social i en el dia a dia de la ciutadania. ‘Hi ha altres poblacions metropolitanes afectades per infraestructures, però la diferència és que Montcada i Reixac és l’única on aquestes travessen un elevat percentatge de teixit urbà i residencial’, ha indicat l’edil.

Hi ha altres poblacions metropolitanes afectades per infraestructures, però la diferència és que Montcada i Reixac és l’única on aquestes travessen un elevat percentatge de teixit urbà i residencial

Laura Campos, alcaldessa de Montcada

Campos ha fet referència als 29 quilòmetres d’infraestructures viàries i ferroviàries que travessen el territori; els grans vials com la C-58 –hi passen 160.000 vehicles a diari– i la C-33, que des de l’alliberament dels peatges ha comportat un pas diari de més de 350.000 vehicles a Montcada i Reixac. Cada dia hi passen 510 trens, també té implementades 41,76 hectàrees d’infraestructures ambientals d’ús metropolità (com l’EDAR o l’ecoparc), les línies d’alta tensió i el gasoducte per que passa per tot el municipi i que no li donen servei; els 40 quilòmetres de xarxa hidrogràfica o el 34% de zones de connectivitat ecològica que presenten una situació crítica per la presència d’infraestructures.

L’estudi estima que el cost econòmic que suposa per al municipi l’esquarterament territorial és de 17,1 milions d’euros

L’estudi estima que el cost econòmic que suposa per al municipi l’esquarterament territorial és de 17,1 milions d’euros; 4,3 són costos econòmics directes i 12,8 milions, de costos indirectes provocats pels efectes barrera, els passos a nivell… Com a exemple del que representa per a l’Ajuntament donar servei a un municipi esquarterat, l’alcaldessa ha indicat que la neteja viària i la recollida d’escombreries costa 48 euros per habitant més que a poblacions similars, com Ripollet o Barberà, el que representa un pressupost anual de 4,3 milions d’euros, un 10% del pressupost municipal. Respecte l’impacte social, els recorreguts al municipi són 9 minuts més elevats per superar les barreres que no pas si els camins fossin rectes. L’estudi aportada dades sobre la qualitat acústica, atmosfèrica i lumínica.

‘El soterrament de l’R2, valorat en 620 milions d’euros, és la peça fonamental per cohesionar el territori

Laura Campos

Solucions
L’estudi de Barcelona Regional proposa un total de 70 actuacions per pal·liar l’impacte de les infraestructures i dignificar i cohesionar el territori, pressupostades en 94 milions d’euros. ‘Des del municipi ja portem temps treballant i alguns dels projectes indicats ja són una realitat’, ha indicat l’edil. Dignificar els passos sota les vies ferroviàries, millorar la connexió entre la C-17 i el Ripoll, solucionar l’impacte del pas de la C33 amb pantalles, l’anella cívica per a vehicles, vianants i xarxa ciclable, la dignificació de l’entrada nord al municipi –per Can Sant Joan– o desviar el trànsit de Terra Nostra cap al polígon la Ferreria són algunes de les propostes. ‘I a tot això, el soterrament de l’R2, valorat en 620 milions d’euros, és la peça fonamental per cohesionar el territori’, ha expressat Campos.

El contingut íntegre de l’estudi es publicarà a partir del 21 de març, dia que es presentarà al públic la campanya Montcada i Reixac diu prou! en un acte al Teatre Municipal, obert a tota la ciutadania (18.30h). Hi participaran el geògraf i exsecretari de Planificació Territorial de la Generalitat Oriol Nel·lo, el geògraf i presentador del temps de TV3 Francesc Mauri i la consultora de polítiques urbanes i innovació social Mariela Iglesias.

Deixa un comentari