‘Montcada diu prou! ha de ser un projecte de ciutat a defensar des de la unitat’
L’alcaldessa fa una crida a administracions, partits i ciutadania per aconseguir que es reconegui la singularitat del municipi com a prestador de serveis
Aconseguir que es reconegui i es compensi l’impacte que té per a Montcada i Reixac el pas de les nombroses infraestructures que donen servei a la regió metropolitana ha de ser el nou projecte de vida de la ciutat. Aquest és el missatge que ahir va traslladar l’alcaldessa, Laura Campos (ECP), a l’audiència que va assitir a la presentació pública de l’estudi de Barcelona Regional titulat ‘Montcada diu prou!’ i que evidencia que el municipi és el més fragmentat de tota l’AMB.
Campos va ser l’encarregada d’explicar el contingut de l’informe, acompanyada del president de l’Àrea Territorial, Jordi Sánchez (ERC) i de tres convidats experts en urbanisme i medi ambient: el geògraf i ex-secretari de Planificació Territorial de la Generalitat Oriol Nel·lo; el geògraf i meteoròleg de TV3 Francesc Mauri, i la consultora de polítiques urbanes i innovació social Mariela Iglesias.
Campos es va referir al sobrecost que implica l’elevat pas d’infraestructures al municipi, no només des d’un punt de vista econòmic, també pel que fa a la salut, el mediambient i la cohesió social.
Volem que tant la Generalitat i l’Estat reconeguin la nostra singularitat i ens dotin de més recursos, és una qüestió de justícia i de voluntat política
Laura Campos, alcaldessa
“Ens hem guanyat el dret de reivindicar els nostres drets; volem que tant la Generalitat i de l’Estat reconeguin la nostra singularitat i ens dotin de més recursos, és una qüestió de justícia i de voluntat política”, va manifestar l’edil. Per assolir aquesta fita, l’alcaldessa entén que cal promoure al voltant d’aquest projecte la mateixa unitat que ha permès que el soterrament de l’R2 estigui a punt de fer-se realitat. “Faig una crida als representants d’institucions presents avui, així com als partits i a la ciutadania, en general, perquè anem tots de la mà a lluitar per fer possible aquest reconeixement”.
Els tres convidats participants a l’acte també van coincidir a reclamar per a Montcada i Reixac un tracte diferencial. La consultora de polítiques urbanes i innovació social Mariela Iglesias va assegurar que la fragmentació urbana afecta negativament la població i va parlar del concepte justícia espacial per justificar la necessitat de distribuir el pas d’infraestructures de forma equitativa. “Els municipis fragmentats tenen problemes d’exclusió, de falta de cohesió i d’autoestima col·lectiva”, va manifestar Iglesias. La consultora també va assenyalar que les polítiques urbanes no s’han de fer només en clau local si no metropolitana i que l’Ajuntament de Montcada requereix necessàriament disposar de recursos supramunicipals.
Les demandes del municipi són plenament justificades, les xifres de Barcelona Regional són dilapidants
Francesc Mauri
Per al geògraf i meteoròleg Francesc Mauri, les demandes del consistori montcadenc són plenament justificades. “Les xifres que aporta l’estudi de Barcelona Regional són dilapidants, així que als que critiquen els 600 milions d’euros que costa el soterrament de l’R2 jo els responc que no és res comparat amb les inversions escandaloses que s’han fet a aeroports o línies de tren infrautilitzats”, va dir. Mauri va defensar totes les actuacions que es puguin fer al municipi que contribueixin millorar la qualitat de l’aire, en benefici de la salut de la població. També va posar el focus en l’emergència climàtica alertant dels canvis que hi haurà en els propers anys provocats per la pujada del nivell de l’aigua del mar i per la pujada de les temperatures.
Oriol Nel·lo, per la seva banda, va elogiar l’estudi de Barcelona Regional entenent que aporta un projecte de vida per al municipi i una proposta d’equitat metropolitana. L’ex-secretari de Planificació Territorial de la Generalitat va constatar que el major percentatge de població vulnerable de l’AMB es concentra en les poblacions amb menys recursos econòmics, les més trinxades a causa d’infraestructures. “Els sobrecostos que tenen aquests municipis sumats als baixos ingressos dels seus habitants és el que genera desigualtat”, va argumentar Nel·lo.
Propostes de millora
El president de l’Àrea Territorial, Jordi Sánchez, va parlar sobre les propostes de millora que inclou l’estudi de Barcelona Regional, un total de 70 actuacions destinades pal·liar l’impacte de les infraestructures i dignificar i cohesionar el territori, pressupostades en 94 milions d’euros. ‘L’obsessió d’aquest govern municipal és la cohesió territorial i social del municipi’, va indicar l’edil, qui va parlar de projectes viaris, ferroviaris i vinculats a les barreres naturals.
El soterrament de l’R2 és la peça fonamental per a la cohesió territorial i altres projectes vinculats als trens són la nova estació de Can Sant Joan, l’intercanviador modal entre l’R2 i l’R4 i el desdoblament de l’R3. A nivell viari, l’edil va indicar que ‘treballem per convertir en avingudes metropolitanes la C-17, l’N-150 i l’antiga N-152, creant-ne espais d’urbanitat’. Vinculat a espais naturals, el projecte apunta la solució al barraquisme de la llera del Besòs, la connexió fins al parc Salvador Allende de la xarxa ciclable paral·lela al Ripoll que neix a Sabadell –actualment arriba fins al polígon de la Ferreria–, l’anella cívica de carrils bici que connecten tot el municipi o la conservació del Pla de Reixac.