Nou pla per elevar el grau de protecció del parc de Collserola

El document proposa que terrenys tipificats com industrials o d’equipaments siguin requalificats com a naturals però no limita l’activitat extractiva de la cimentera al Turó

El PEPNAT proposa que els terrenys de l’antiga bòbila, entre la N-150 i la C-58 i actualment industrials, passin a ser zona verda
Arxiu/ Pilar Abián

Les administracions que gestionen el Parc de Collserola volen fer un pas endavant per preservar aquest gran pulmó verd de la conurbació metropolitana de més de 8.000 hectàrees que forma part de nou municipis del Barcelonès, el Baix Llobregat i el Vallès Occidental, entre els quals es troba Montcada i Reixac. Amb aquest objectiu, s’ha redactat un Pla Especial de Protecció Natural (PEPNAT) que proposa canvis de planejament urbanístic en la línia d’eliminar o reduir els terrenys qualificats com a zones d’equipaments o industrials.

L’Ajuntament montcadenc veu amb bons ulls la proposta. “Reforça la protecció de l’espai natural i el nostre municipi surt guanyant ja que es limita el creixement del cementiri de Collserola al perímetre que ocupa en l’actualitat i del polígon de Can Cuiàs per la banda de la serra” ha dit el president de l’Àrea Territorial, Jordi Sánchez (ERC). L’edil també ha afegit que “els terrenys de l’antiga bòbila que hi ha entre la N-150 i la C-58, qualificats com a industrials, passaran a ser zona verda i garantiran la connexió del Turó amb la resta del parc de Collserola”. No obstant això, el consistori vol introduir alguna esmena al document que es troba en exposició pública obert a la presentació de possibles al·legacions. D’una banda, sol·licitarà que s’elimini del PEPNAT el dibuix del túnel ferroviari sota el Turó previst al Pla Territorial Metropolità de Barcelona (PTMB) i, de l’altra, expressarà la seva oposició a què continuïn les extraccions de la cimentera Lafarge. En cas del túnel, el consistori s’ha oposat en diverses ocasions al projecte de crear una línia entre Ciutat Meridiana a Cerdanyola en detriment de l’R4 que passa per Montcada i que perdria combois i freqüència de pas, perjudicant els usuaris del municipi. “Si bé el traçat surt dibuixat al PEPNAT, aquest no planteja fer cap reserva de sol per a infraestructures ferroviàries, fet que constata l’escassa viabilitat del projecte”, ha manifestat Sánchez. Pel que fa a les extraccions de la cimentera al Turó, el nou Pla de protecció del Parc de Collserola estableix que, un cop aprovat, no es puguin donar noves concessions d’explotació però respecta les que ja estan donades en l’actualitat i Lafarge té permís per seguir amb les extraccions de pissarres fins al límit de les reserves. “Aquest és un punt amb el qual no hi estem d’acord i així ho farem constar”, ha dit l’edil.

 

Demanda del Grup de Medi Ambient

El Grup de Medi Ambient demana contundència al govern i, a través d’un comunicat, li ha reclamat que s’oposi frontalment amb tots els seus mitjans legals i polítics a la continuïtat de les extraccions de la cimentera, entenent que és incompatible amb la preservació de l’espai natural.És un escàndol que el PEPNAT permeti que continuï l’activitat extractiva d’una empresa que porta més de 101 anys destruint el Turó i que, amb la seva contaminació, perjudica la salut de la població de fora i dins del parc, a més del gran impacte perjudicial que té en tot l’ecosistema.

Pel que fa al túnel ferroviari sota el Turó, el col·lectiu ecologista considera que seria una nova agressió mediambiental i recorda que, des del 2003, tant l’administració local com la ciutadania, amb la recollida de més de 4.000 signatures, s’hi han oposat reiteradament al projecte. Només estalviaria 5 minuts de recorregut entre Torre del Baró i Cerdanyola, el mateix temps que es guanyaria pel traçat actual si es recuperés la figura del tren semidirecte, evitant així perforar la muntanya, assenyala el Grup.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari