Ole Thorson: ‘Les regles de mobilitat han de ser complibles’

L’expert en mobilitat considera que, mentre no arriba el soterrament, s’han d’exigir petites accions per millorar la seguretat

Senyal que s'ha instal·lat al pas a nivell del carrer Pascual
Sílvia Alquézar
D'esquerra a dreta, Antoni Mollet, Jordi Sánchez i Ole Thorson

Ole Thorson, expert en temes de mobilitat i seguretat viària, va defensar ahir a la tarda en una taula rodona que es va fer a la Casa de la Vila, amb motiu del Dia Internacional de la seguretat al passos a nivell que se celebra el 2 de juny, que els problemes de mobilitat que pateix Montcada i Reixac en relació amb les vies de tren es poden solucionar amb petites accions que no requereixen una elevada inversió econòmica. Mentre es fan realitat les obres del soterrament a partir de l’any 2020, Thorson, que és president de l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit, va recomanar a l’Ajuntament i a la Plataforma Tracte-Just Soterrament Total (PTJST), que van organitzar aquesta xerrada, que exigeixin un pla d’inversió en millores de seguretat al Ministeri de Foment i Adif, als qui va acusar d’insensibles perquè no pensen en els problemes que pateixen els ciutadans en el seu dia a dia.

El ponent, d’origen danès, va acusar els tècnics de les administracions supramunicipals de sentir-se superiors perquè “només pensen en grans obres, deixant de banda la protecció dels vianants”. Segons la seva opinió, els sistemes de regulació electrònica en el encreuaments de las línies ferroviàries no s’han modernitzat i no van en consonància amb la inversió feta en l’Alta Velocitat i també considera que hi ha manca d’autoprotecció dels vianants, que es veuen obligats a trencar les regles, creuant, per exemple, quan les barreres estan baixades, a causa d’una mala planificació del sistema que els obliga a esperar durant molt de temps. “Les regles de mobilitat han de ser complibles. No és suficient que l’administració digui que no és legal tenir un determinat comportament. S’ha d’anar més enllà i estudiar quina és l’arrel del problema”, va comentar Thorson, qui també considera que no és seriós atribuir només als suicidis, que no s'han d'amagar i dels que s'han d'estudiar els motius des de diferents punts de vista, l’elevada quantitat de morts que es produeixen a les vies que trinxen el municipi.

A l’espera que comencin i s'acabin, d'aquí a uns sis anys, les obres del soterrament de l’R2, Thorson, que va qualificar aquest temps d’espera com una “eternitat” per al dia a dia del ciutadà, demana a l’Estat que inverteixi en petites millores de seguretat com reduir el temps d’espera màxim amb les barreres baixades, utilitzar detectors de presència de persones en els passos a nivell, instal·lar barreres completes, construir accesos més amples per a vianants, posar senyals lluminoses més grans i de doble cara, així com panells informatius que indiquin el temps que trigarà a passar cada tren. L’expert en mobilitat també va destacar la importància d’ajustar, de forma diferent i independent, el temps d’espera per a cotxes i vianants, ja que el seu comportament i fluïdesa a l’hora de creuar és totalment diferent.

La taula rodona, que va ser seguida per un públic format per una trentena de persones, també va comptar amb la participació de Jordi Sánchez (ERC), president de l’Àrea Territorial de l’Ajuntament, i Antoni Mollet, portaveu de la PTJST. Sánchez, qui va iniciar la seva intervenció amb un record a les 170 víctimes del tren a Montcada, va qualificar de “drama” la convivència al passos a nivell entre els cotxes i els vianants, per als que demana que, des de fora, se’ls deixi de titllar com a “incívics” ja que és impossible complir amb l’actual normativa. “Les solucions que es poden aplicar a altres municipis en temes de seguretat i mobilitat no són aplicables a Montcada que viu, a causa del seu trinxament i l'elevada frequència de trens, un cas excepcional que demana una solució excepcional com és el soterrament”, va comentar el regidor republicà, qui va rebre, per part de la PTJST, un document amb exemples gràfics del sistema de passos a nivell que es fa servir a Sant Feliu de Llobregat. Per la seva part, Mollet va incidir en la deixadesa que Adif i Foment sempre han demostrat envers Montcada perquè “mai ens han mirat” i va demanar una senyalització més àgil per als vianants, que “no es poden equiparar amb el temps d’espera dels vehicles”. El portaveu de la PTJST, que va deixar molt clar que tot i que es demani una millora de la seguretat als passos a nivell el gran objectiu continua sent el soterrament, també es va queixar que Adif no parli de la quantitat d’afectats per les avàries que es produeixen a la xarxa Rodalies i sí ho faci quan es tallen les vies durant una manifestació. 

Nova senyalització.  Amb motiu del Dia Internacional de la seguretat al passos a nivell que se celebra el 2 de juny, l'Ajuntament ha instal·lat avui als passos a nivell dels carrers Bogatell i Pascual dues noves senyals, alertant els vianants dels perills de creuar les vies del tren amb la frase: 'Vés amb compte! No siguis la propera víctima fins que no ens soterrin les vies. Aquest pas és molt perillós!". 

Deixa un comentari