Per què ha pujat la factura de l’aigua?

Anàlisi dels motius de l’encariment que hi ha hagut a l’última factura

Aquest estiu ha entrat en vigor una nova taxa ambiental que ha encarit l'import del rebut de l'aigua, juntament amb el consum acumulat durant el confinament
Pilar Abián

La tornada de vacances ha estat marcada, entre altres coses, per la sorpresa de la pujada de l’import de la factura de l’aigua en aquells municipis en què l’empresa responsable és Aigües de Barcelona. Per això, arran de les declaracions de les parts implicades i la polèmica creada, volem analitzar en aquest article què ha passat a les factures, ja que el que s’ha aconseguit fins ara és generar més confusió en un moment en què les persones consumidores el que necessiten és confiança i transparència. L’origen d’aquesta pujada es basa en dos motius diferenciats: l'entrada en vigor de la taxa pel servei de recollida de residus municipals generats en els domicilis particulars i el consum acumulat dels comptadors no automàtics durant el confinament.

Nova taxa

Totes les últimes factures han inclòs per sorpresa la taxa pel servei de recollida de residus municipals generats en els domicilis particulars. Es tracta d’un nou tribut vigent des de l’1 de juliol i s’ha acordat que es carregui a la factura de l’aigua tenint en compte la classificació que aquesta en fa dels habitatges i dels seus consums.

La taxa es defineix com ambiental, ja que es destina a millorar la recollida selectiva de les llars i així, contribuir a reduir l’impacte ambiental derivada de la gestió dels residus. És per això que es fixa una quota anual (en aquest cas ha sigut la meitat, ja que entra en vigor just a la meitat de l’any) que va dels 27,65€ als 216,38€ però que té reduccions i exempcions per l’ús dels Punts Verds, a part de les que tenen a veure amb famílies vulnerables o amb discapacitat.

Tot i que és un import no esperat no es podrà reclamar, ja que es tracta d’un impost que ha seguit el procediment establert per aprovar-se. Així, l’únic que es pot fer és demanar la rebaixa de l’import segons els descomptes establerts i si l’han aplicat malament, per exemple, han inclòs en una classificació errònia, demanar-ne la correcta aplicació.

 

Consum acumulat

Es calcula que un 60% dels comptadors de l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) encara no són de telegestió. Durant el confinament no es van fer lectures reals i en la penúltima factura es van fer lectures estimades, procediment marcat en el Reglament d’Aigües de Barcelona, tenint en compte la mitjana de consums durant el mateix període de l’any anterior, en què no s’estava en situació de confinament, per tant, els consums estimats són menors als realment realitzats. D’aquesta manera, quan s’ha pogut prendre la lectura real aquest consum acumulat pendent, s’ha sumat al consum del període vigent.

El preu de l’aigua es va encarint a mesura que augmenta el consum del període, tot saltant a un tram superior a mesura que es van acumulant m3 d’aigua. El preu de cada m3 va augmentant exponencialment a mida que pugem de tram. Per exemple, una família de 4 persones que normalment consumeix de mitjana 12m3 d’aigua, habitualment en paga 8m3 al preu del tram 1, els 4m3 següents al preu del tram 2. Si durant el període confinament han estat tots 4 membres tancats a casa i el consum ha pujat a 18 m3, la companyia com que no va poder anar a llegir el comptador hauria facturat els 12 m3 habituals, quedant per tan pendents 6 m3 per cobrar. A mesura que hem anat recuperant la normalitat, aquesta família ha tornat a consumir 12 m3, però en la nova factura se li ha sumat els 6m3 pendents de la factura anterior (lectura estimada), per tant, en aquest rebut s’han presentat 18m3 d’aigua que han estat cobrats 8 m3 al preu del tram 1, i 10m3 a preu del tram 2 (això suposa una factura més elevada del que aquesta família estaria acostumada).  

En aquest cas, el més lògic seria demanar a la companyia de l’aigua que repartissin aquest consum en les dues factures per no augmentar de tram en la darrera. En aquest supòsit es pot interposar una reclamació a Aigües de Barcelona amb aquesta petició i, si en un mes no hi ha resposta o dins d’aquest termini la resolució és negativa, es pot acudir a l’Oficina Municipal d’Informació a les persones Consumidores.

De totes maneres, cal tenir en compte que des de l’AMB s’ha anunciat un Decret amb el qual s’insta a la companyia a fer automàticament aquesta refacturació; per tant, caldrà estar pendents de l’evolució de la situació si ens ha afectat aquesta problemàtica. Per a qualsevol dubte sobre aquest tema o sobre qualsevol relació de consum podeu contactar amb l’OMIC de Montcada i Reixac (av. de la Unitat, 6; telèfon 678 031 766; [email protected]).

 

 

 

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari