Adimir elabora un pla per millorar la formació dels joves discapacitats entre 16 i 21 anys

L’entitat ha presentat el projecte al govern local i dijous ho farà amb el senador Cleries

Reunió a les instal·lacions d'Adimir amb les autoritats municipals
Silvia Díaz

L’associació Adimir i altres entitats que treballen el món de la discapacitat han elaborat un projecte denominat D. I. Dàctica, que pretén omplir el buit formatiu existent actualment per als joves discapacitats entre 16 i 21 anys, atenent a que la llei diu que fins als 21 anys pot haver formació per als alumnes amb carències intel·lectuals però a la pràctica, als 17 anys com a màxim acaben la seva etapa educativa. Representants de l’entitat van presentar ahir dilluns, 13 de  maig, el projecte a l’alcaldessa, María Elena Pérez (PSC); la regidora de Serveis Socials, M. Carmen González (CiU); i la regidora d’Integració, Elisabet González (CiU), en un acte a la seu de l’associació, a Terra Nostra.

Dijous, Adimir presentarà el pla al senador de CiU Josep Lluís Cleries –exconseller de Benestar Social i Família– i li demanarà que presenti el projecte al Congrés dels Diputats ja que un dels objectius de D. I. Dàctica és canviar la Llei educativa per permetre que els joves discapacitats puguin treure’s el títol d’ESO i posteriorment cursar un pla de qualificació professional inicial (PQPI). Actualment, si un alumne –discapacitat o no– acaba amb èxit l’etapa obligatòria no pot estudiar els PQPI, ja que aquests programes estan pensats per pal·liar el fracàs escolar. “Abocar un jove discapacitat a un grau mitjà és condemnar-lo al fracàs perquè aquests estudis no estan adaptats; pel seu perfil haurien de fer un PQPI, però per això han de renunciar a treure’s l’ESO, fet molt injust per a l’alumne i les famílies”, va explicar Andrés Jiménez, d’Adimir.

El projecte també incorpora propostes per millorar els PQPI actuals i adaptar-los als joves amb necessitats especials, ampliant-ne l’oferta de places, la varietat d’àmbits a cursar i la seva durada, que actualment és d’un any i Adimir apunta que en sigui de quatre, perquè l’alumne assimili el temari al seu ritme, i un any més per fer pràctiques en empreses. “Els actuals PQPI són molt tècnics i no inclouen aspectes de caire transversal i social; a més haurien de tenir més flexibilitat perquè els estudis tinguin més d’una sortida professional”, va dir Jiménez. A més, el programa demana que als centres on estudiïn aquests alumnes hi hagi la figura d’un insertor laboral, un pedagog i un psicòleg.

L’entitat va demanar a la reunió d’ahir el suport de l’Ajuntament i va explicar que, a nivell parlamentari, el PSC transmetrà aquestes inquietuds a la Cambra i que està previst que a final de maig, representants de les entitats que han elaborat el projecte hi puguin intervenir. Les preguntes que fan les associacions al Departament d’Ensenyament pretenen esbrinar quants joves hi ha actualment a Catalunya entre 16 i 21 anys amb discapacitat intel·lectual i el seu dictamen (lleu, moderat, server o greu); quantes places de formació hi ha disponibles i quantes en són adaptades, entre d’altres. Amb aquestes respostes, les associacions volen complementar la diagnosi elaborada per elles mateixes durant tot un any, que les ha portat a conèixer tots els PQPI que s’ofereixen a les poblacions de l’Àrea Metropolitana de Barcelona –a Montcada i Reixac hi ha un PQPI de manteniment de sistemes informàtics a l’institut La Ferreria. Adimir va anunciar que contactarà amb la resta de forces polítiques del municipi per presentar-los el projecte i demanar-los el seu suport perquè tiri endavant.

L’acte d’ahir també va servir per presentar a les autoritats municipals les novetats aplicades al Centre d’Atenció per a Infants Discapacitats (CAID) de l’entitat, ubicat a les mateixes instal·lacions de Terra Nostra. El nou director és el psicòleg i educador Francisco Javier Vaca, que prové de l’entitat Fàsia, la referència per a Adimir. S’ha incorporat una nova fisioterapeuta en substitució de l’equip anterior i s’ha previst arribar a un acord amb la Universitat de Barcelona per tal que estudiants de logopèdia facin pràctiques a Adimir, ja que “amb l’actual situació econòmica no ens podem permetre en aquests moments contractar un professional”, va explicar Carolina Ibáñez, d’Adimir. Els representants de l’associació també van demanar a l’alcaldessa que reforcés la seguretat a l’entorn del recinte on hi ha el CAID, en relació als robatoris que ha patit l’associació durant els últims mesos.

Seccions:

Deixa un comentari