Educació presenta la proposta del nou mapa escolar al Consell Escolar Municipal
El nou model, format per tres zones per a Primària i Secundària, redueix les distàncies i desplaçaments dins de cada zona
La Regidoria d’Educació ha presentat la proposta del nou mapa escolar al Consell Escolar Municipal (CEM) durant la primera sessió del nou curs, que va tenir lloc aquest dijous a la Casa de la Vila. El projecte, que encara no està tancat, és un treball conjunt entre l’Ajuntament i la Inspecció dels Serveis Territorials d’Educació de la Generalitat.
El model actual consta de dos mapes escolars diferenciats per a Infantil i Primària i per a Secundària. Segons fonts municipals, aquesta zonificació comporta alguns problemes com la separació entre espais propers amb una convivència diària, mentre que ajunta barris força separats entre si. D’altra banda, una altra de les dificultats del sistema vigent és que les distàncies, especialment a secundària, dificulten les assignacions a centres que estan a la mateixa zona educativa.
Avantatges del nou mapa
El nou mapa escolar estarà format per tres zones per a Infantil i Primària i per a Secundària, disposant cadascuna d’elles de centres públics i concertats. Tant el consistori com Inspecció defensen que la nova proposta redueix les distàncies i els desplaçaments dins de cada zona. “Continuem apostant per la lluita contra la segregació, que no suposa allunyar les places escolars dels domicilis familiars”, ha manifestat la regidora d’Educació, Anabel Moreno (Vivim), qui ha explicat que, per exemple, amb el nou sistema l’alumnat de Can Cuiàs no s’haurà de desplaçar fins a l’INS La Ferreria, amb un transport públic insuficient, i els de Font Pudenta podran anar a l’escola Mitja Costa.
El nou model també dificulta l’efecte fugida d’algunes famílies de les zones amb més complexitat. “Als sectors on no existeix segregació, no hi pot haver una sobreoferta de places educatives”, va comentar l‘inspector, David Parrón, qui va recordar que les zones no garanteixen la plaça, sinó que donen més punts, i no afecten l’adscripció. “Si un centre de primària està adscrit a un de secundària, l’alumne sempre tindrà assegurada la plaça”, va remarcar.
L’objectiu de l’Ajuntament i Inspecció és posar en marxa el nou model el curs 2026-2027 perquè encara s’ha d’acabar de debatre la proposta amb la comunitat educativa. “Volem acordar amb les associacions de famílies i els centres educatius el model que es consideri el millor per al municipi”, va expressar Moreno durant el CEM. Una vegada consensuada la proposta, es presentarà a la Comissió de Participació i, finalment, a la Taula de Planificació.