‘El dia que vaig tallar els cables de l’ordinador estava ben desesperada’

Silvia Gómez és mare d’un fill adolescent que ha començat a superar l’addicció a la tecnologia gràcies a l’ajut del servei Passa

L’omnipresència de la tecnologia a la societat pot comportar, especialment entre els infants i joves, un mal ús de les pantalles
Arxiu/ Montcada Comunicació
Els professionals recomanen posar límits als infants i joves en l'ús de les pantalles
La pandèmia de la Covid-19 està impulsant al món una nova era de la connectivitat, en què la tecnologia s’ha convertit en una eina indispensable en la nostra vida per treballar des de casa, fer classes en línia, comunicar-nos amb els amics o omplir el temps d’oci. Però, l’omnipresència dels dispositius a la societat també pot comportar altres problemes colaterals, com  l’ús  abusiu de les pantalles, especialment entre la població més vulnerable com infants i joves. ‘La Veu’ ha parlat amb famílies que han patit en primera persona els efectes nocius de les pantalles i han rebut l’ajuda del Punt d’Informació i Assessorament en Drogues i Pantalles de l’Ajuntament, el servei Passa.
 
El dia que Silvia Gómez va tallar els cables de l’ordinador del seu fill, de 16 anys, assegura que estava desesperada i ja no sabia què fer. “Es passava el dia enganxat a la pantalla. Se n’anava a dormir tard, no feia res a casa i era una baralla cada vegada que li deia que tanqués l’ordinador”, explica la mare. La situació familiar va millorar substancialment quan el jove va ser derivat des del seu institut al servei Passa. “La seva ajuda ha estat molt important”, assegura Gómez. 
 
Des del Passa es treballa una intervenció individualitzada perquè cada persona se senti partícep en el procés i visqui les millores com un assoliment propi. Una part important de la teràpia és el treball de substituir i adquirir nous hàbits perquè, d’aquesta manera, es puguin evitar les situacions de risc que poden acabar en una addicció. “Van treballar un horari de rutines diàries on estava molt pautat el que havia de fer en cada moment”, diu la mare, qui afegeix que tenia tasques com anar a buscar la seva germana a l’escola, rentar els plats, jugar en família, estudiar i fer els deures i dormir les hores necessàries.  El jove es va treure l’ESO i aquest curs ha començat un cicle de la branca jurídica. “Estic molt agraïda al servei Passa i a l’institut per tot el seu ajut”, ha manifestat Gómez, qui recomana a les famílies demanar suport professional “perquè les addiccions no se’n van soles, sinó tot el contrari, van a més”.
 
El servei Passa també orienta les famílies sobre altres riscos lligats a les xarxes socials, com relacionar-se amb persones desconegudes o consumir continguts no adients a l’edat. Aquest va ser el cas de Matilde Orellana, qui va demanar assessorament per un problema que va tenir la seva filla d’11 anys amb l’ús del mòbil. “Hi vam anar perquè la nena prengués consciència que darrera de les pantalles hi ha persones que no sabem qui són ni què fan”, ha explicat la mare, tot afegint que la teràpia també els ha proporcionat eines per fer front a situacions d’aquest tipus: “Ara estic més tranquil·la. Tinc la sensació que he recuperat la meva filla”.

Deixa un comentari