Encarna Martos: ‘Vaig arribar a pensar que acabaria vivint sota un pont’

La intervenció del SIDH va impedir que aquesta veïna del centre fos desnonada de casa seva

Encarna Martos té 69 anys i està jubilada. És vídua i viu sola en una de les antigues cases de la colònia Asland, a Montcada centre. Al 2009 va demanar un préstec al banc de 86.000 euros per reformar l’habitatge familiar. Amb una feina estable i un sou digne, va assumir sense dificultats una quota de 500 euros al mes.

Però al 2015 es va quedar sense feina i va començar a tenir problemes per fer front al pagament del préstec. Fins que el passat 11 d’abril, es va assabentar que la seva casa havia estat subhastada –ara és propietat d’un banc–i que l’havia d’abandonar el mateix dia per ordre d’un jutge. “No entenia el que estava passant i vaig arribar a pensar que acabaria vivint sota un pont”, recorda Martos, qui culpa d’aquesta situació a la manca d’informació per part de la seva advocada d’ofici.

La Llei Catalana de l’Habitatge obliga els grans tenidors a negociar lloguers socials per a les persones en situació de vulnerabilitat

Miguel Ángel Gómez, advocat del SIDH

Mediació

A Catalunya, encara són moltes les persones que, com aquesta veïna de Montcada, han de fer front a la terrible notícia que han perdut casa seva. En el seu cas, el desnonament es va aturar gràcies a les gestions d’última hora del Servei d’Intermediació en Deutes de l’Habitatge (SIDH). “Si l’Encarna hagués acudit a nosaltres fa temps, no s’hauria trobat en una situació tan límit”, ha indicat l’advocat del SIDH, Miguel Ángel Gómez, qui recorda que la Llei Catalana de l’Habitatge obliga als grans tenidors a negociar lloguers socials per a les persones en situació de vulnerabilitat.

Mentre es busca la millor solució per al cas d’Encarna, Gómez insisteix en la importància de demanar ajuda. “No es pot delegar tot en l’advocat d’ofici, que té unes funcions limitades, sinó que s’ha d’acudir a serveis com el nostre o entitats com la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH)”. Martos ha recuperat la tranquil·litat i confia que la mediació del SIDH li permeti continuar tenint un sostre.

El SIDH, un servei d’assessorament gratuït

El SIDH està a l’Oficina Local d’Habitatge de l’Ajuntament i atén persones de Montcada, Cerdanyola i Ripollet, amb horari de dilluns a divendres, de 9 a 14 h, sempre amb cita prèvia. Va començar a funcionar el 2014, en una iniciativa conjunta dels tres ajuntaments, la Diputació de Barcelona, l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i els col·legis d’advocats.

Es tracta d’un servei gratuït d’informació, assessorament i inter­me­dia­ció per a les persones amb problemes per fer front al pagament de la hipoteca del seu habitatge habitual. “Acompanyem els afectats i busquem alter­natives que evitin l’execució hipotecària”, explica la tècnica del servei, Sheila Villar. El SIDH també pot intervenir en conflictes relacionats amb contractes de lloguer i ocupació de vivendes –en aquest cas, sempre i quan pertanyin a grans tenidors. Actualment, el servei té oberts 214 expedients. S’hi pot contactar per telèfon (935 726 496-extensió 5229), o bé, enviant un correu a [email protected].

Etiquetes:

Deixa un comentari