Famílies de Montcada amb fills discapacitats denuncien la falta de monitors en el transport adaptat
L’Ajuntament assegura que està treballant en una nova licitació que inclogui un professional per a cada ruta
Olga Espasa, Manuela Molina i Encarna Molina són mares de tres persones grans dependents, amb una discapacitat que supera el 90%. Cada matí, un vehicle de transport adaptat els recull a casa seva i els porta al Centre de Dia de la Fundació Atendis, a Sabadell. Segons la llei, aquest tipus de servei ha d’incloure un monitor, que ha de tenir cura dels usuaris durant el trajecte.
Les famílies denuncien que en les tres rutes de Montcada i Reixac, que realitza l’empresa Cersa, aquesta obligació s’està incomplint diàriament, amb el risc que això comporta per a la salut dels seus fills. “La meva filla pot tenir 4 o 5 crisis epilèptiques cada dia o ofegar-se amb objectes que es posa a la boca. Si això passés, el conductor no podria fer res perquè està sol”, denuncia Olga Espasa, mare d’Esther, usuària del servei des del passat mes d’octubre.
Esther va néixer sana fa 20 anys, però un virus que va contraure quan tan sols tenia un any de vida li va causar greus afectacions al cervell. Olga és membre de l’entitat Suma’t MiR dedicada a visibilitzar i millorar la vida de les persones neurodivergents.
La meva filla pot tenir 4 o 5 crisis epilèptiques cada dia o ofegar-se amb objectes que es posa a la boca. Si això passés, el conductor no podria fer res perquè està sol
Olga Espasa, mare d’Esther, usuària del transport adaptat
Sergio, el fill de Manuela Molina, també és un gran dependent. “Un dia el van baixar del vehicle amb el nas ple de mucositat, amb el risc de patir una crisi respiratòria greu”, explica Encarna, preocupada per una situació que s’arrossega des de fa més de 10 anys.
La més veterana del servei és Encarna, amb un fill de 46 anys que es diu Dani. “Quan el servei el prestava Creu Roja, fa vint anys, els trajectes tenien fins a dos monitors que estaven pendents dels nostres fills”, recorda Encarna, qui també es queixa que els usuaris de Montcada han de plegar abans d’hora del Centre de Dia –en lloc de les 17 h, a les 16 h– per adaptar-se als horaris del transport.
El servei de transport adaptat depèn de la Generalitat, que delega als Consells Comarcals la distribució dels diners als municipis, que també n’assumeixen part del cost. A Montcada i Reixac, el servei el presta l’empresa Cersa des del 2012. El contracte va finalitzar el 2023 i les dues licitacions que va fer l’Ajuntament per renovar-lo van quedar desertes. “Sembla que el preu que oferíem no interessava les empreses del sector i ara, després de fer un nou estudi de costos ajustat al preu de mercat, convoquem una nova licitació en què el tema del monitoratge quedarà resolt”, ha explicat la regidora de Serveis Socials, Dori Alcalà.
Entenem la preocupació de les famílies i estem treballant per solucionar el problema
Dori Alcalá, regidora de Serveis Socials
La regidora ha anunciat que aquesta mateixa setmana es reunirà amb Cersa, amb la qual ha prorrogat el servei, per negociar l’ampliació del nombre de monitors –ara només n’hi ha un per a les tres rutes– mentre durin els tràmits de la nova licitació. “Entenem la preocupació de les famílies i estem treballant per solucionar el problema“, ha afegit Alcalà, que també té previst reunir-se el pròxim 18 de novembre amb el secretari general del departament de Drets Socials i Inclusió de la Generalitat, Raúl Moreno, per abordar aquest i altres temes que afecten el municipi.