La PAH Montcada segueix activa vuit anys després de la seva constitució

En l’actualitat, l’entitat està tramitant una desena de casos, la majoria relacionats amb els preus abusius del lloguer

D’esquerra a dreta, Juan Manuel Moya, Maria Lucas amb la seva filla i Esther Bayó, a la seu de la PAH Montcada, al Kursaal de Can Sant Joan
Sílvia Alquézar
La Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH) de Montcada es va crear al 2011 en resposta als primers casos de desnonaments al municipi que, en un primer moment, estaven relacionats amb l’impagament de la hipoteca. Vuit anys després de la seva constitució, l’entitat continua activa amb reunions setmanals al Kursaal: els dilluns, de 18 a 19.30h, s’atenen els casos nous, i els dimecres, de 18 a 20h, es fan les assemblees generals adreçades a tots els afectats. En l’actualitat, la majoria d’expedients que la PAH està tramitant –prop d’una desena– estan relacionats amb el lloguer. “Sobretot, ens trobem amb gent que no pot pagar la quota a causa de la pujada abusiva dels preus, tot i que encara hi ha casos de persones que no poden fer front a la hipoteca”, comenta Esther Bayó, membre de la PAH Montcada des del 2014, quan va ser desnonada de casa seva perquè no podia pagar la quota hipotecària. 
 
Solidaritat. Com Bayó, hi ha altres persones a la plataforma local que continuen vinculades a l’entitat malgrat que la seva situació personal ha millorat. Aquest és el cas de María Lucas i Juan Manuel Moya, afectats per processos de desnonament al 2014 i 2015, respectivament. “Seguim treballant a la PAH perquè volem ajudar altres persones que es troben en situacions com les que vam viure nosaltres”, explica Moya, qui ha donat un missatge d’esperança als afectats. “Es poden negociar moltes opcions i solucions, però no s’ha d’esperar a l’últim moment perquè és un error, com també ho és marxar de casa. La llei prohibeix els desnonaments, si no hi ha un reallotjament dels afectats”, recorda Lucas, qui també ha volgut deixar clar que l’entitat no obre pisos per ocupar. Si arriben persones que han entrat a viure a un pis procedent de fons voltor o bancs, la PAH recomana avisar la policia perquè els identifiqui i puguin empadronar-se i sol·licitar els subministraments bàsics. “Nosaltres els acompanyem a entrevistar-se amb els Serveis Socials de l’Ajuntament i també els ajudem a fer tràmits”, manifesta Moya.
 
En el cas de tenir problemes per pagar el lloguer, la PAH només intervé quan la titularitat del pis és d’un banc o un propietari amb més de tres immobles. “Si és un tema de particulars, no podem actuar, tot i que sempre intentem ajudar les persones en la mesura que ens sigui possible”, explica Bayó, qui ha volgut destacar el suport que reben de l’Ajuntament per intentar solucionar les diferents problemàtiques que els arriben. No obstant aquesta bona sintonia, la PAH ha demanat al consistori que agiliti la redacció dels informes de vulnerabilitat “perquè són molt importants a l’hora de fer qualsevol tràmit, com donar d’alta els subministraments o sol·licitar ajuts”, diu Lucas, qui també lamenta que “la mesa d’emergència per atendre els casos extrems i urgents no és efectiva perquè triga molt temps a atorgar un pis social”.  

Deixa un comentari