La sobrecàrrega de les cures i la llar és la causa principal d’ansietat i depressió en les dones
Professionals dels CAPs de Montcada i Reixac protagonitzen una taula rodona amb motiu del Dia Internacional de la Salut de les Dones
És un fet constatat que les dones acudeixen més al metge que els homes per motius relacionats amb estrès, ansietat i depressió. Això no vol dir que siguin més dèbils, sinó que pateixen la sobrecàrrega que suposa la responsabilitat de la llar i de les cures, que continua recaient en elles en una societat patriarcal. Aquesta és una de les conclusions de la taula rodona que va organitzar ahir la tarda a la Casa de la Mina la Regidoria de Feminisme i Igualtat amb motiu del Dia Internacional de la Salut de les Dones (DISD) i que va comptar amb professionals dels dos ambulatoris del municipi.
L’acte va ser inaugurat per la responsable del departament, Dori Alcalà, qui va defensar “la necessitat d’educar la societat perquè entengui que buscar ajuda no és un signe de debilitat, sinó de fortalesa” i va reclamar més recursos per abordar els problemes de salut mental des de la sanitat pública.
La societat ha d’entendre que buscar ajuda no és un signe de debilitat, sinó de fortalesa
Dori Alcalà, regidora de Feminisme i Igualtat
La psicòloga referent de benestar emocional, Marcela Torres, es va referir a la situació de desbordament que viuen moltes dones que han de complir el rol de cuidadores i alhora lidiar amb problemes familiars i laborals. “Això genera estats d’ansietat que, sovint, es tradueixen en malestar físic”, va remarcar Torres, especialista en accions grupals que tenen com a objectiu facilitar eines per gestionar l’estrès, l’ansietat, la depressió i el dol. També fa xerrades a centres educatius, a través del programa Salut i escola, i a centres cívics del municipi.
La situació desbordament que viuen moltes dones genera estats d’ansietat que, sovint, es tradueixen en malestar físic
Marcela Torres, psicòloga

Marian Ucero, metge de capçalera del CAP Montcada, va alertar que hi ha una sobre medicalització de psicofàrmacs –l’estat espanyol encapçala el rànquing europeu amb 76 milions l’any passat–, la majoria dels quals són prescrits a les dones, que reben més diagnòstics d’ansietat que els homes. “Estem medicalitzant malestars que sovint tenen un component social i cultural“, va afegir Ucero, qui es va referir a aspectes com la precarietat laboral, que afecta especialment les dones, i el pes de les cures de l’altre. “Les dones han d’aprendre a autocuidar-se i autovalorar-se i buscar temps per a elles”, va afegir.
Estem medicalitzant malestars que sovint tenen un component social i cultural
Marian Ucero, metgessa
Margarita Vidal, del CAP Les Indianes, va parlar del biaix de gènere existent en les ciències mèdiques, més enfocades a la investigació de les patologies que afecten els homes, posant com a exemple la falta d’estudis sobre la menopausa, “que mai s’ha investigat en profunditat i, en canvi, genera un gran malestar a les dones a partir dels 50 anys”. Vidal també va fer autocrítica, reconeixent que “cal incorporar la perspectiva de gènere en l’atenció mèdica i generar vincles entre els professionals i les usuàries amb l’objectiu de crear una comunitat”.
La menopausa mai s’ha investigat en profunditat i, en canvi, genera un gran malestar a les dones a partir dels 50 anys
Margarita Vidal, metgessa
Altres activitats
Amb motiu del DISD, també s’ha organitzat un taller de cura emocional a través de la música, dirigit per Gina Martínez, especialista en musicoteràpia. Se’n faran dues sessions: dijous 6 de juny, a la Casa de la Mina, de 18.30 a 20 h; i dissabte 8 de juny, a la Casa de la Vila, d’11.30 a 13 h. Cal inscripció, al telèfon 674 795 558.
Un any més amb motiu d’aquesta efemèride hi haurà accés gratuït a dones a algunes activitats esportives, del 3 al 9 de juny, a la Zona Esportiva Centre. El detall de les propostes esportives i horaris, es pot consultar a www.montcada.cat.