“L’adolescència s’ha de viure com un misteri a descobrir amb els fills i no com un problema a resoldre’

El psicòleg Albert Montaner va inaugurar aquest dimecres la quarta edició, organitzada per la Fampa

L'escola Elvira Cuyàs va acollir dimecres la xerrada sobre l'adolescència a càrrec del psicòleg Albert Montaner
Sílvia Alquézar

El psicòleg del CSMIJ Montcada Albert Montaner va inaugurar aquest dimecres a l'escola Elvira Cuyàs la quarta edició de l’Escola de Mares i Pares (Empa), organitzada per la Fampa, amb una xerrada sobre el procés de canvi que experimenten els adolescents fins arribar a ser adults. El ponent, que anava responent les preguntes que li plantejava la psicopedagoga Anna Solano –col·laboradora de la Fampa–, va recomanar als pares ser comprensius i empàtics amb els fills i tenir paciència al llarg de tot el procés de maduració, però alhora va remarcar que cal ser ferms i coherents amb els valors que els transmeten. “Us aconsello viure l’adolescència com un misteri a descobrir amb els fills i no com un problema a resoldre”, va dir Montaner, qui va destacar que “els pares es fan grans quan gestionen aquesta etapa”.

 

El ponent va explicar els principals canvis que afecten els infants en la transició al món dels adults i va parlar de la necessitat de viure el que s’anomena la crisi de l’adolescència, “un període que permet als nois i noies créixer i desfer-se dels lligams infantils que a la vegada enyoren, però que els fan sentir petits i incòmodes”, va manifestar Montaner, qui va comentar que plantar cara a l’adult, sentir-se vulnerable,  fer més cas al que diuen els amics que els pares o voler gaudir sense límits són alguns trets normals dels adolescents, mentre que va apuntar que hi ha altres indicadors com els canvis sobtats en el rendiment escolar, en l’alimentació o les relacions poden estar anunciant que el procés de maduració no s’està fent correctament. Per a Montaner, els pares han de tenir l’autoritat –la capacitat d’influir bé sobre els fills– i no el poder, no han de voler controlar-ho tot, han de posar poques normes, però clares i de compliment cert i adquirir la capacitat d’estimar els fills pel que són i no pel que volen que siguin.

 

Montaner també va parlar de la durada de l’adolescència, que la societat actual ha provocat que comenci abans d'hora i que s'allargui més del compte. “Estem generant adoslescents quan encara no ho són”, va indicar el psicòleg, qui va posar com a exemple el fet que ara els nois i noies arriben a l’institut quan encara són infants. “Vivim en una societat en què s’acceleren els processos des de la infància perquè el model de mercat necessita consumidors”.

La segona proposta de la quarta edició l’Empa tindrà lloc el 12 de març a l’escola Reixac (17.30h), on es farà un taller sobre com s’educa la llibertat a càrrec de l’Associació Teatre del Buit.

Seccions:

Deixa un comentari