L’alumnat de 1r d’ESO farà un projecte d’investigació social sobre el Rec Comtal

En la iniciativa participen l’Institut de Govern i Polítiques Públiques de la UAB, l’Associació La Perifèrica i l’Ajuntament

L’alumnat de 1r d’ESO de l’IE El Viver serà el protagonista de la investigació social que durà terme amb el suport de la UAB i l’Associació La Perifèrica
Sílvia Alquézar
L’alumnat de 1r d’ESO de l’Institut Escola (IE) El Viver durà a terme aquest curs un projecte d’investigació social al voltant del canal mil·lenari del Rec Comtal. En la iniciativa, finançada per l’Ajuntament de Montcada, participa l’Associació La Perifèrica –especialitzada en processos de participació i acció comunitària– i l’Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), en el marc del seu programa de formació en recerca i acció participativa adreçat a estudiants de primària i secundària amb l’objectiu de vincular els centres educatius als seus territoris i comunitats més properes, així com generar consciència crítica i reflexió. Els alumnes del Màster en Polítiques Socials i Acció Comunitària, conjuntament amb els professionals de La Perifèrica i el professorat de l’IE El Viver, seran els que tutelaran el procés participatiu, dividit en quatre fases, que s’allargarà fins a final de curs. 
 
La primera etapa, que consta de quatre sessions a l’aula per concretar l’objectiu d’estudi, va començar el passat 24 de gener. Aquest va ser el primer contacte amb els infants de 1r d’ESO, que es van mostrar molt receptius davant la proposta. La segona serà la més metodològica i consistirà en la recerca de la informació. Posteriorment, es farà l’anàlisi de les dades recollides i, per últim, es realitzaran accions per mostrar els resultats obtinguts durant el procés participatiu. “Els protagonistes de l’estudi, que anirem construint entre tots, són els infants, qui ens hauran d’expressar les seves inquietuds al voltant del Rec Comtal”, ha comentat la sociòloga Carme Fructuoso, de l’Associació La Perifèrica, amb seu a Can Sant Joan. 
 
 Aquest projecte també es durà a terme a una escola de Vallbona “perquè el canal és un espai que comparteixen infants d’ambdós barris i vam pensar que seria una bona idea fer una intervenció en què participessin els dos centres educatius”, ha explicat Fructuoso. Per la seva banda, el professor de l’IE El Viver Xavier Albacete veu el projecte com una gran oportunitat per als seus alumnes: “Encaixa perfectament amb el rol de l’institut dins del barri com a element canalitzador dels  problemes i inquietuds del veïnat. Ens sembla perfecte que la canalla aprengui i s’involucri en el seu entorn més proper”. En el projecte també col·laboren altres persones vinculades a Can Sant Joan i al centre educatiu, com Neli de Pardillo, exalumna i mare de dos fills escolaritzats a El Viver. “Volem que els nostres infants coneguin el seu barri, la seva història i els seus problemes, perquè l’estimin i puguin fer propostes i accions per millorar-lo”, ha dit. 
Seccions:

Deixa un comentari