Serveis Socials fixa nous barems per prioritzar les places de teleassistència

Un total de 610 persones de Montcada i Reixac són usuàries d’aquest servei públic

El departament municipal de Serveis Socials ha elaborat un protocol per tal d’optimitzar els recursos que es destinen a la teleassistència pública domiciliària, donat que la Diputació de Barcelona –ens que, conjuntament amb el govern estatal, assumeix la majoria del cost del servei, el 66%– ha limitat el nombre de serveis a atorgar a partir d’ara. “Els recursos que rebem de la Diputació s’estan reduint i tenim llista d’espera, hem d’establir criteris per atorgar les places de què disposem a les persones que més ho necessitin”, ha manifestat la regidora de Serveis Socials, M. Carmen González (CiU), qui ha indicat que campanyes com ‘Més a prop’ detectaran necessitats de la gent gran del municipi que potser també implicaran ampliar la llista de persones que reben teleassistència.

Per tal de concedir els serveis de la manera “més justa  possible”, explica González, s’ha establert que a partir d’ara per rebre la teleassistència la persona ha de tenir més de 80 anys; viure sola o bé amb una altra persona afectada per una patologia severa; acreditar que es pateix una malaltia cardiovascular, respiratòria, traumatològica, neurològica o diabetis; tenir uns ingressos familiars inferiors a 1.065 euros mensuals i patir aïllament social. A més, els interessats hauran d’estar empadronats a Montcada i Reixac, disposar de línia telefònica i tenir capacitat mental i cognitiva suficient per poder utilitzar el telèfon correctament. Excepcionalment es podran atorgar aparells de teleassistència a aquelles persones que, malgrat no complir tots els requisits, presentin determinats indicadors d’alt risc per a l’autonomia de la persona, un procediment que serà validat pel departament.

Les 610 persones que reben teleassistència porten al coll un penjoll amb un botó que han de prémer en cas de necessitat. Per establir el contacte amb l’empresa que gestiona el servei –és Segersa, que ofereix assistència les 24 hores al dia dels 365 dies de l’any– s’instal·la a casa de l’usuari una mena d’intèrfon. Independentment de l’ús que en faci, l’usuari i l’empresa han de posar-se en contacte de forma periòdica per tenir constància de l’estat de salut del sol·licitant.

L’opció privada. L’assemblea local de Creu Roja va ser una de les pioneres a oferir el servei de teleassistència. “Som els primers que vam aconseguir el certificat de qualitat AENOR, vigent a l’actualitat”, ha explicat el gerent de l’entitat, César Martínez. A hores d’ara, l’ong atén un total de 109 usuaris, dels quals 12 són veïns de Montcada i Reixac. La teleassistència que ofereix Creu Roja està operativa les 24 hores dels 365 dies de l’any. L’usuari pot triar entre comprar l’equip –amb un preu entre 300 i 385 euros, incloent-ne la instal·lació– o bé llogar-lo per 28 o 52 euros al mes, en funció de l’assistència triada.

A més de l’atenció telefònica, el servei bàsic –entre 17,50 i 41 euros en opció de compra– inclou trucades periòdiques per garantir el funcionament de l’equip, la custòdia de les claus de cada usuari a la Policia Local per a casos d’urgència, trucades quinzenals de seguiment i la reparació de l’aparell. El servei ampliat afegeix visites periòdiques a domicili i control diari de l’usuari i de la medicació que pren.

Seccions:

Deixa un comentari