Les obres de l’estació de Can Sant Joan es faran en dues fases

Adif urbanitzarà la plaça de la Pedra amb la creació d’un centenar d’aparcaments

La durada prevista de les obres és de tres anys
Arxiu/ La Veu

La remodelació de l’estació de Can Sant Joan costarà 35 milions d’euros i es farà en dues fases amb una durada total de tres anys. Aquestes són algunes de les dades que el govern municipal va explicar ahir al Kursaal amb relació al projecte. L’alcalde, Bartolo Egea (PSC), el president de l’Àrea Territorial, Andreu Iruela (PSC), i la cap tècnica del departament, Marta Bunyech, van explicar ahir al veïnat com es desenvoluparan les obres, que ja s’han posat en marxa, i quines seran les principals afectacions al barri.

Pel que fa al projecte en general, els representants municipals el van qualificar d'”ambiciós” i van posar èmfasi en el fet que resoldrà les reivindicacions històriques de millorar l’accessibilitat a les andanes i als combois, ja que actualment la distància entre l’andana i el tren és superior a un metre, amb els problemes i el risc que això implica per als usuaris.

La primera fase de les obres, amb un cost de 30 milions d’euros es concentrarà a reconfigurar la platja de vies i a elevar i ampliar les andanes i a instal·lar marquesines. En el marc d’aquesta actuació s’inclou recuperar la caseta de les agulles, inclosa al Catàleg de patrimoni. La segona fase del projecte, amb una durada de 16 mesos, consistirà a fer la nova estació que està pressupostada en 5 milions d’euros i que tindrà acabats arquitectònics d’alta qualitat. La construcció es troba actualment en fase de licitació.

“Serà una estació moderna i accessible, que es construirà a l’alçada dels passos inferiors i que comptarà amb ascensors per accedir a les vies”, va explicar Iruela tot afegint que la intervenció “no només beneficiarà els usuaris, sinó tota la ciutadania, ja que inclou l’entorn exterior d’aquesta, amb la creació d’una plaça”.

Afectacions

Les obres de l’estació causaran afectacions al barri de Can Sant Joan, tot i que l’impacte serà menor del que es preveia inicialment gràcies a l’acord a què l’Ajuntament ha arribat amb Adif per urbanitzar la plaça de la Pedra creant un aparcament per a un centenar de vehicles –actualment, l’espai es va servir amb aquest ús, però no està condicionat com a tal. Els treballs d’urbanització es faran en dues fases, la primera de les quals començarà al juny, i es preveu que estiguin enllestits totalment abans de final d’any.

Serà una estació moderna i accessible i no només beneficiarà els usuaris, sinó tota la ciutadania, ja que inclou l’entorn urbà, amb la creació d’una plaça

Andreu Iruela, president de l’Àrea Territorial

“Inicialment, Adif volia fer servir la plaça com a espai per a emmagatzemar material per a les obres el que hagués suposat que durant tres anys hauria estat tancat al públic”, va explicar Bunyesch. Descartada aquesta primera opció s’habilitaran cinc punts alternatius on dipositar el material. Els més propers a l’actuació seran el que hi haurà dins de l’espai de l’estació, al qual es podrà accedir des de la C-17, el del solar de l’antiga fàbrica Intorsa, a la Ribera –que l’Ajuntament ha aconseguit després de negociar una cessió temporal amb la propietat– i un que es farà a l’avinguda de la Unitat, entre la vorera i la pujada del talús en direcció a l’Ajuntament.

Per poder habilitar aquest espai, Adif construirà un mur de contenció que, en el punt més alt, tindrà una altura màxima de sis metres i un cop estigui construït, la previsió de l’Ajuntament és habilitar-hi places d’aparcament en bateria.

Preocupacions veïnals

L’eliminació puntual de places d’aparcament durant les obres és una de les preocupacions més compartides pels veïns que van assistir a la reunió informativa. Alguns van demanar als representants municipals tolerància per aparcar a les voreres, petició que el consistori descarta d’inici per les afectacions als vianants. Egea i Iruela sí que es van comprometre a estudiar totes les alternatives per facilitar estacionaments en la mesura del possible, també per a vehicles grans de menys de 3,5 tones.

L’alcalde, al centre de la imatge, amb el president de l’Àrea Territorial i la responsable tècnica del departament, donant resposta a les preguntes dels veïns
Pilar Abián

Una altra demanda dels assistents i dels representants de l’AV va ser que el consistori exigeixi a Adif el tancament del magatzem de balast que hi ha al costat de l’estació i que provoca molèsties al veïnat pel soroll i la pols derivada de la manipulació d’aquest material. “És una reivindicació que s’ha fet anteriorment i seguirem lluitant per aconseguir-la, tot i que no està en mans de l’Ajuntament poder tancar aquesta instal·lació”, va assenyalar l’alcalde.

Seguirem lluitant per la reivindicació de tancar el dipòsit de balast i acabar amb les molèsties que provoca al barri

Bartolo Egea, alcalde

El president de l’AV Can Sant Joan, José Luis Conejero, va aprofitar la reunió per expressar la satisfacció de l’entitat per l’inici d’unes obres llargament reivindicades. “Per fi es dignificarà l’estació; patirem afectacions durant les obres, però el resultat serà molt positiu per al barri”, va dir el líder veïnal. Conejero també va celebrar que s’urbanitzi la plaça de la Pedra i va traslladar dues demandes al govern, que lluiti pel tancament del dipòsit de balast i que la nova estació tingui elements relacionats amb Can Sant Joan, petició que, segons va apuntar Iruela, ja està recollida en el projecte.

Deixa un comentari