Montcada centre viurà aquest estiu l’etapa de màxima afectació de les obres de soterrament
Les actuacions alteraran la mobilitat, però són necessàries per enllestir el traçat alternatiu de les vies a final d’any, segons va explicar la direcció tècnica d’Adif a la reunió informativa
Montcada centre viurà importants afectacions de mobilitat a partir d’aquesta setmana amb motiu dels treballs de construcció del nou traçat ferroviari per on circularan els trens mentre es fa el soterrament, principal repte que planteja aquesta obra de dimensions gegantines. La reunió explicativa sobre l’etapa més crítica de les obres, convocada ahir la tarda per l’Ajuntament, va aixecar força expectació entre el veïnat, que va omplir l’Auditori Municipal. El director facultatiu de les obres, Rosendo González, d’Adif, va explicar de forma didàctica i rigorosa l’estat actual del projecte i els motius que obligaran a modificar la mobilitat de persones i vehicles.

Una de les afectacions amb més impacte per a la ciutadania serà l’anul·lació del pas de Rocamora a finals de maig, un punt crucial que utilitzen centenars de vianants i vehicles cada dia per passar d’un costat a l’altre del municipi. Aquest tancament no serà efectiu fins que estigui enllestida la rampa que s’està habilitant al carrer Colon, a tocar l’estació de tren, una obra que s’ha retardat a causa de la troballa d’una resta arqueològica. Mentrestant, s’hauran de fer alguns tancaments puntuals per facilitar la construcció de les pantalles que aïllaran les noves vies. El primer tall serà aquest cap de setmana de 7 a 23 h; el segon, es farà del 12 al 31 de maig per al trànsit, i el tercer tindrà lloc els dies 23 i 24 i afectarà vehicles i vianants.


Pròximament, també es tancaran de forma temporal els passos a nivell del carrer Pasqual –del 13 al 27 de maig– i del carrer Bogatell –del 3 al 17 de juny. Les dates del segon tall podrien canviar per evitar la coincidència amb la Festa Major de Montcada i Reixac, que arrenca el 6 de juny. El tancament dels passos a nivell es tornarà a repetir durant el mes d’agost per avançar les feines per ubicar les dues vies a un dels laterals per on han de passar els trens abans que finalitzi l’any.


I, a partir del 17 de juny, la pista coberta de l’escola Reixac, no es podrà utilitzar a causa de les obres per desviar els col·lectors d’aigua i gas que passen pel Ripoll –ja que les pantalles han de travessar el riu. Aquesta intervenció obligarà a construir un nou traçat de l’avinguda de la Ribera perquè puguin circular els vehicles en aquest tram. La pista escolar estarà fora de servei fins al maig de 2027, segons el calendari d’obres.
“Som conscients que tindrem fortes afectacions durant aquest estiu, però aquests treballs ens permetran avançar molt i tenir enllestit el nou traçat de les vies a la banda dreta de la ciutat a final d’any”, va dir González, al final de les seves explicacions. L’alcalde, Bartolo Egea (PSC), va reconèixer que les obres entren en el punt més crític al centre de Montcada i va demanar paciència als veïns i comerciants “perquè aquest sofriment tindrà com a contrapartida una nova ciutat integrada i més segura“. Per la seva banda, el president de l’Àrea Territorial, Andreu Iruela (PSC), va anunciar que els pròxims dies s’instal·laran panells informatius i nous senyals de trànsit per informar els conductors i vianants dels nous canvis en la mobilitat.
Intervencions del públic
En el torn de preguntes, alguns veïns van mostrar la seva preocupació per la possible afectació dels edificis quan els trens passin més a prop dels habitatges. L’enginyer va donar un missatge de tranquil·litat i va assegurar que, “més enllà del soroll i les vibracions i el canvi de percepció de les vies, els veïns no han de patir per la integritat de les seves vivendes, que estan monitorades per un sistema d’auscultació que ens avisa de qualsevol petit moviment o deformació”.


Precisament va ser aquest sistema el que va alertar Adif de les fissures aparegudes en tres edificis del carrer Carril i Besòs de Can Sant Joan a principi d’any arran una operació de micropilotatges. “Després de sis mesos investigant, hem arribat a la conclusió que aquestes deformacions tenen a veure amb les particularitats de construcció d’aquests blocs”, va concloure González, qui va anunciar que els treballs no es reprendran fins que es pugui garantir la plena seguretat.
Restes del passat
La construcció de la rampa del carrer Colon s’ha retardat una setmana a causa de la troballa de les restes d’un antic dipòsit d’aigua del segle XIX que, tot sembla indicar, donava servei a l’estació de tren. La direcció arqueològica de les obres va informar l’Ajuntament de la troballa que va ser comunicada tant a l’Ajuntament com a la Generalitat. En aquests casos es fa una valoració del valor patrimonial de les restes i de la possibilitat de recuperació o integració. Si s’estima que no és possible recuperar-les, simplement es documenten per escrit, que és el que s’ha fet en aquesta ocasió.