El paper de la Fampa

La Federació d’AFAs treballa per millorar els centres educatius

Parada de la Fampa, a la Fira d'entitats i voluntariat de 2023

Ja fa un any i mig que es va tornar a reactivar la Fampa, però què és i qui forma part d’aquesta entitat? La Fampa és la Federació d’Associacions de Famílies (AFA)/(AMPA) del municipi i la formen les que s’hi han associat –fins ara ho han fet el 90% de les que hi ha al municipi.

El nostre objectiu és treballar conjuntament per aconseguir les millores necessàries al nostre sistema educatiu i als centres educatius del municipi. És per això que aquest curs hem iniciat la campanya per apaivagar la calor a les aules. Volem visibilitzar el problema que pateixen l’alumnat i el professorat a causa de les altes temperatures, sobretot, entre els mesos de maig i octubre.

Gràcies a l’Ajuntament i a donacions privades, entre les quals hi ha l’empresa Holcim, hem aconseguit dos ventiladors per aula per a totes les escoles i instituts del municipi. Tot i que això, per a nosaltres, aquesta solució només és un pegat. El que hem demanat i ho seguirem fent és que els edificis dels centres educatius siguin energèticament eficients i es dotin d’aerotèrmia.

La implicació dels associats és necessària per mantenir vius els nostres projectes

També sol·licitem monitorar les aules amb termòmetres i que s’apliquin els protocols per a temperatures superiors a 27 graus, tal com diu l’Annex III del Reial Decret 486/1997 de 14 d’abril, que indica que “la temperatura dels locals on es facin treballs sedentaris, propis d’oficines o similars, estarà compresa entre els 17 i els 27 °C”.

Peticions

Exigim a la Generalitat que lideri un projecte de climatització de les aules. Deixar aquesta iniciativa en mans dels ajuntaments només crearia desigualtat entre municipis i els infants han de tenir els mateixos drets a tot Catalunya. Sabem que és un projecte costós, però hem d’adaptar-nos a les normes de la Unió Europea, que exigeixen fer els edificis més eficients, per això s’han creat amb aquesta finalitat ajuts com els fons Next Generation.

Amb l’horitzó del 2035 com a data límit per a l’eliminació de les calderes de gas, tots els centres es veuran obligats a instal·lar aerotèrmia, tant per a la calor com per al fred, i a autoabastir-se amb plaques solars. Però les mesures no només passen per això, sinó també per eliminar el ciment dels patis i fer-los més naturals, amb zones verdes que permetin crear microclimes i reduir les altes temperatures.

Els parcs infantils són un altre objectiu que tenim sobre la taula. Aviat sol·licitarem que es faci una revisió de tots els que hi ha a Montcada i Reixac, alguns mancats de manteniment i d’ombres. Estem en un enclavament privilegiat, envoltats del Turó, la serralada de Marina, Collserola… Però a la nostra ciutat, mirem on mirem, només veiem ciment. Volem més zones verdes, més arbres i que els parcs infantils es renovin i modernitzin.

I com és lògic, volem fomentar l’associacionisme i la cooperació a les AFA dels col·legis dels nostres fills. Les AFA normalment fan molt amb poques mans i moltes vegades es troben que no poden dur a terme més projectes per la manca d’implicació dels associats o per manca de finançament. D’aquí la importància d’implicar-se per mantenir viu aquest projecte.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari