La moció de la Plataforma rep el suport de tots els grups, a excepció del PPC

La portaveu popular Eva García diu que el text carrega les tintes contra el seu partit, mentre que la resta considera que també fa referència al mandat del PSOE

Al final del debat plenari, Antoni Orihuela va llegir un text valorant l'evolució dels fets des de la signatura del conveni, al 2007, fins a l'actualitat
Laura Grau

Tots els grups municipals de l’Ajuntament, a excepció del PPC, van donar suport a la moció proposada per la Plataforma Tracte Just, Soterrament Total reprobant tots els incompliments per part del Govern de l’Estat, que han impedit fer realitat el soterrament de  la línia de tren de Barcelona-Portbou al seu pas per Montcada i Reixac. En el document l’Ajuntament es compromet a emprendre accions judicials contra el Ministeri de Foment cada vegada que hi hagi un accident en els passos a nivell, entenent que algú ha de responsabilitzar-se de la conseqüències tràgiques que pot tenir la decisió d’ajornar sine die el projecte. El text també reivindica que les obres pendents de la Línia d’Alta Velocitat (LAV) –un pou de ventilació que s’ha de construir al costat de l’ambulatori del centre– continuïn vinculades al soterrament de la línia convencional, tal com s’especifica al conveni signat al 2007 entre el Ministeri de Foment, la Generalitat i l’Ajuntament. El consistori també acorda presentar al·legacions al Pla d’Infrastructures i Vivenda (PITVI) –el document on el govern de l’Estat diu que no hi haurà cap soterrament fins al 2024– perquè s’hi inclogui una partida per al soterrament i demanar que s’assignin vigilants als passos a nivell per advertir als vianants de les situacions de risc quan hi hagi anomalies en el seu funcionament –com va passar el 8 de novembre, en què es va crear una gran confusió entre la gent perquè les barreres estaven aixecades però hi havia un tren en direcció Barcelona aturat a l’andana.

La portaveu del grup del PPC, Eva García, va argumentar la seva negativa a signar la moció dient que “mostra un grau d’exigència cap al govern dels populars molt més elevat que cap al govern anterior, que no va ser capaç de tirar endavant el projecte”. L’edil va reconèixer que no li agrada la decisió de “recalendaritzar” l’execució de les obres, “però no quedava un altre remei a causa del deute de 40.000 milions d’euros que ens vam trobar quan vam arribar el Ministeri de Foment”.

El portaveu del grup d’ICV-EUiA, Josep María González, va acusar García “de defensar més els interessos de partit que de ciutat” i va remarcar que la decisió de fer el soterrament o no fer-lo “és una qüestió de prioritats de govern, no de diners”. En el mateix sentit es va expressar la portaveu d’ERC, Marta Aguilar, que va criticar el PP per no complir un dels compromisos que va adoptar durant la campanya electoral: “Vostès van dir que farien el soterrament quan eren a l’oposició, quan ja sabien que no ho podrien complir”. La portaveu de C’s, Carmen Romero, va dir que “l’acord és molt important perquè responsabilitza Foment del que pugui passar en el futur si algú pren mal creuant les vies”.

La portaveu del PSC, Carme Porro, va negar que s’hagi fet més pressió durant el govern del PP que durant el del PSOE: “A la moció queda clara la reprobació de tots els incompliments des que es va signar el conveni del 2007, durant el mandat socialista, fins a l’actualitat”. El portaveu del grup de CiU, Joan Maresma, va lamentar el to derrotista del debat, “quan encara queden eines per lluitar”, fent referència a les obres pendents de la LAV, vinculades des del començament al soterrament de la línia convencional. Al final de debat, Antoni Orihuela, va agrair en nom del secretariat de la Plataforma l’aprovació de la moció, lamentant que no fos per unanimitat, i va concloure “ras i curt, el poder ens ha enganyat i ha demostrat la poca seriositat del sistema polític, que fa inversions milionàries en projectes de dubtosa utilitat”.

 

Deixa un comentari