‘La LOMCE és recentralitzadora, conservadora i impedeix la immersió lingüística’

Blai Gasol, expert en polítiques educatives, va parlar de la nova normativa durant la xerrada organitzada pel CEM a l’Auditori

Glai Gasol, al costat de la regidora d'Educació, Ana Rivas, durant la conferència que va oferir a l'Auditori
Pilar Abián

“La LOMCE és una llei recentralitzadora, conservadora i impedeix la immersió lingüística”. Així va definir Blai Gasol, expert en polítiques educatives, la Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa durant la xerrada que el Consell Escolar Municipal va organitzar aquest dimecres a l’Auditori. El ponent, amb una àmplia experiència en el món educatiu, va fer una repassada per les diferents lleis d’educació des de la dècada dels anys 70 fins a l’actualitat, remarcant alguns dels aspectes que han caracteritzat cada normativa.

 

Gasol va comparar els pròlegs de les dues últimes lleis aprovades a l’estat: la LOE (2006), redactada pel govern de José Luis Zapatero (PSOE), i la LOMCE (2013), impulsada per José Ignacio Wert (PP). “A la LOE es parla de convivència democràtica, solidaritat i inclusió social, mentre que a la LOMCE només apareixe el concepte de la competitivitat i els seus avantatges en l’àmbit econòmic i del mercat laboral”, va explicar Gasol, qui va criticar l’actual text perquè trenca els acords entre l’estat i les comunitats autònomes en matèria d’educació. “L’estat es reserva la competència del currículum de les assignatures troncals, que fins ara el 45% pertanyia a les autonomies, oferint una visió centralista i castellana”, va lamentar el ponent.

 

Gasol també va expressar el seu desacord amb el concepte d’avaluacions externes centralitzades que incorpora la LOMCE. Es tracta d’uns exàmens que hauran d’aprovar tots els alumnes de primària, ESO i batxillerat per obtenir el títol, amb un pes específic en la nota global que en el cas de l’ESO serà del 30% i del batxillerat del 40%. “Això ha estat una jugada mestra del ministre, perquè obligarà els professors a ensinistrar els seus alumnes per superar aquestes revàlides”, va dir.

 

D’altra banda, el ponent creu que la LOMCE no servirà per reduir el fracàs escolar, que arriba al 25% de l’alumnat. Per al ponent, els dos punts febles del sistema educatiu espanyol són la falta de personal auxiliar durant els primers anys escolars, on es detecten els casos d’infants que necessiten més ajuda però no hi ha els mitjans per garantir l’èxit escolar d’aquests alumnes, i el pas de primària a secundària, on es perden els estudiants amb dificultats.  “En comptes de posar remei, ens diuen que cal recuperar la cultura de l’esforç, un insult a la intel·ligència i al professorat”, va manifestar Gasol, argumentant que la nova llei vol convertir l’ensenyament en una cursa d’obstacles en què els alumnes es passin el temps demostrant el que saben sense participar del seu procés d’aprenentatge. Respecte al català, Gasol va lamentar que es tiri enrera el model d’escola en català que no discrimina els infants pel seu origen i educa els alumnes amb la capacitat d’utilitzar les dues llengües. “Es pensen que ensenyar en català és crear nacionalistes catalans, només cal mirar el que han fet a València i les Illes Balears”, va remarcar Gasol, qui va cloure la xerrada donant “molta moral perquè venen temps difícils”.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari