Resposta tècnica a la carta ‘Inseguretat al volant’
El president de l’Àrea Territorial dona resposta tècnica a les inquietuds plantejades per un veí sobre la seguretat vial a l’avinguda de la Ribera
Tal com em vaig comprometre en aquesta mateixa secció el passat 5 de desembre, passo a donar resposta tècnica a les inquietuds que ha manifestat un veí en la carta titulada ‘Inseguretat al volant’ sobre l’avinguda de la Ribera, un cop rebudes totes les consideracions que han fet els tècnics de l’AMB (direcció facultativa d’obres).
Voldríem indicar, en primer lloc que la carta esmentada fa referència a passos de vianants elevats o de secció trapezoïdal i d’esquenes d’ase o de secció transversal i cap d’aquests elements reductors són presents dins l’àmbit d’obra.
En el cas de l’avinguda de la Ribera i els carrers adjacents, el que s’ha incorporat són zones de coexistència. Segons diu literalment el Servei Català de Trànsit del Departament d’Interior de la Generalitat de Catalunya:
“4.5 Els carrers de convivència
Segons el codi de circulació, els carrers de convivència són aquelles zones de circulació especialment condicionades en les quals s’apliquen les normes especials de circulació següents:
– La velocitat màxima dels vehicles està fixada en 20 km/h i els conductors han de concedir prioritat als vianants.
– Els vehicles només poden estacionar als llocs designats per senyals o per marques.
– Els vianants poden utilitzar tota la zona de circulació i els jocs i els esports hi estan autoritzats.
El disseny d’un carrer de convivència ha de mostrar clarament que, al carrer, els vehicles en moviment ocupen un lloc secundari respecte als vianants i ciclistes. En aquest sentit, la urbanització es basa en la configuració en plataforma única, una sobreelevació de la calçada que n’ocupa tota l‘amplada.”
Cal que aquest tipus d’ordenació s’acompanyi amb la senyalització vertical tant a l’entrada com a la sortida, definida per la Dirección General de Tráfico per la S-47 i S-48 respectivament:
S-47 Zona de coexistencia
Indica una zona de circulación que está destinada en primer lugar a los peatones y en la que se aplican las normas especiales de circulación siguientes: la velocidad máxima de los vehículos será de 20 km/h; la circulación está compartida entre vehículos, ciclistas y peatones; los peatones tienen prioridad, pueden usar toda la zona de circulación y por tanto no se señalizan pasos peatonales; los ciclos y, en su caso, los VMP pueden circular en ambos sentidos, salvo que la autoridad competente establezca lo contrario; los vehículos pueden estacionarse únicamente en los lugares designados por señales o por marcas; los juegos y los deportes no están autorizados.
S-48 fin de la Zona de coexistència
La resta de l’avinguda de la Ribera, és zona 30, igual que ho era abans de la seva reurbanització i igual que ho és tota la xarxa viària del municipi ja que així ho defineix des de l’11 de maig de 2021 la DGT per a la limitació de velocitats a les vies urbanes amb doble sentit de circulació.
Font: DGT i FEMP
Cal remarcar que la intervenció que s’està duent a terme a l’avinguda de la Ribera va en la mateixa direcció que està aplicant la DGT i les normatives europees, i pretén transformar l’espai públic per a donar prioritat als vianants i veïns garantint la seva seguretat en front del vehicle privat. A les moltes visites a camp fetes durant la redacció del projecte, s’observava repetidament que tot i tractar-se d’una zona 30, els vehicles circulaven a una velocitat molt superior, posant en perill especialment els usuaris més vulnerables (vianants i ciclistes). Aquest fet era encara més rellevant a l’encreuament entre avinguda la Ribera i carrer de Larramendi, coincidint amb una forta afluència d’usuaris que van a peu a l’Institut així com els veïns i veïnes que fan ús de la plaça i de l’espai de jocs infantils.
Per aquest motiu la intervenció proposada pretén revertir aquesta situació mitjançant aquests espais de coexistència que pretenen donar protagonisme al vianant i garantir la seva seguretat mitjançant la reducció de la velocitat dels vehicles incorporant canvis de nivell a la calçada que obliguen a mantenir velocitats contingudes.
També indicar que es compleixen els requisits de TMB respecte a la geometria d’aquestes plataformes úniques, ja que el pendent màxim recomanat per a aquest tipus de vehicles és de 7º o 12%.
El pendent màxim previst al projecte és del 10% que fins i tot donaria compliment a la norma de traçat de carreteres convencionals de la Instrucción de Carreteras.
Referent a l’amplada dels carrils, indicar que aquesta s’ha ampliat respecte l’estat inicial. L’amplada de la zona destinada a calçada a 7 metres, sense excepcions, garantint els 3,5 metres d’amplada recomanat pel pas de busos en el cas de vies amb doble sentit de circulació. Cal indicar que abans de l’actuació, aquesta amplada era menor en varis punts del vial.
Finalment puntualitzar que encara estem en fase d’obres. Tot i que estem arribant al final de les tasques d’obra, l’àmbit encara continua sent un espai afectat per obres, i tot i que es permet la circulació, aquesta es fa amb restriccions i senyalització especial d’obra validada setmanalment per la Coordinació de Seguretat i Salut de l’obra per a garantir la seguretat dels usuaris. Aquesta ja incorpora l’obligació de circular a 20 km/h als trams de plataforma única. Durant aquesta setmana s’executaran els treballs de senyalització vertical i horitzontal definitiva que assegurarà la seguretat vial per a tots els usuaris i un cop executades es retirarà la senyalització provisional d’obra (groga).
Salutacions