Anna Vale desmunta falsos mites sobre el funcionament del cervell
La neurocientífica de la UAB protagonitza l’última xerrada de l’any de l’Aula MiR
Desmuntar falses creences sobre el funcionament del cervell humà va ser el fil conductor de la conferència ‘Neuromites i neurocerteses’, que va impartir la professora de l’Institut de Neurociències de la UAB, Anna Vale. La xerrada forma part del programa lectiu de l’Aula d’Extensió Universitària i va tenir lloc a l’Auditori Municipal el 15 de desembre.
La majoria dels neuromites tenen el seu origen en males interpretacions o generalitzacions. Per exemple, és errònia la creença que els humans només usem el 10% de les nostres capacitats. “No té sentit que un òrgan que consumeix el 20% de la nostra energia, no treballi al cent per cent”, va dir Vale, qui també va desmentir que el cervell es desconnecti quan dormim –“en la fase REM és tan actiu o més que durant la vigília”– o que els hemisferis dret i esquerra puguin funcionar separadament.
En canvi, els avenços en neurociència i tecnologia han fet realitat algunes idees que fa uns anys semblaven ciència ficció, com moure objectes amb la ment. “Avui dia s’està treballant en neuroprotesis que el pacient apren a moure a partir dels impulsos elèctrics del cervell”, va explicar la investigadora, qui també va parlar sobre l’envelliment del sistema nerviós. “És un fet inevitable, però no sempre comporta una gran pèrdua cognitiva si som capaços de mantenir-nos actius, menjar sa i fer exercici moderat al llarg de la vida”, va concloure.
L’Aula MiR reprendrà el programa l’any vinent, recuperant activitats que es van anul·lar per la Covid-19, com la conferència sobre maçoneria. Les persones interessades en formar part de l'entitat poden enviar un correu a [email protected]