La manca de docents dificulta la cobertura de les vacants als centres educatius

L’INS Montserrat té, des de fa setmanes, dues baixes sense cobrir en l’assignatura de castellà

L'INS Montserrat Miró fa setmanes que no pot cobrir dues vacants en llengua castellana
Sílvia Alquézar

Els centres educatius tenen problemes, des de fa temps, per cobrir les vacants de certes especialitats per la manca de docents. Les escoles i instituts de Montcada i Reixac no són aliens a aquesta realitat. L’INS Montserrat Miró té, des de fa diverses setmanes, dos professors de baixa en l’assignatura de castellà que encara no tenen substitut. “La situació és dramàtica”, assegura la seva directora, Gemma Hidalgo.

Quan no hi ha candidats per cobrir la baixa, les vacants passen a ser considerades de difícil cobertura. En el cas de l’assignatura de llengua i literatura castellana, es poden presentar persones amb el grau de Filologia castellana, tot i que també poden optar d’altres filologies i àmbits com la Comunicació i les Arts Escèniques. A més, no és necessari disposar del màster de formació. “En aquests casos excepcionals, els aspirants poden donar classes sense haver-lo acabat o bé que tinguin el compromís de fer-lo”, explica Hidalgo. Les vacants es publiquen al web del departament d’Educació i les sol·licituds s’han d’enviar per correu electrònic al Servei de Personal Docent ([email protected]) indicant l’assumpte i l’identificador de la plaça.

Problema endèmic

La manca de professorat és un problema que no només afecta Catalunya, sinó que és una situació generalitzada arreu del món. Un informe de la UNESCO conclou que el 2030 faltaran 69 milions de mestres i professors. L’organisme alerta que el deteriorament de les condicions laborals i l’estatus professional del professorat estan generant dificultats per atraure, contractar i retenir nous talents. Per fer més atractiva la professió, la UNESCO considera essencial invertir en la formació dels docents, garantir salaris dignes i prestacions competitives en comparació amb altres ocupacions del mateix nivell de qualificació, agilitar les tasques administratives perquè el professorat se centri més a ensenyar i menys en la burocràcia i fomentar la conciliació de la vida laboral i familiar, entre d’altres.

Deixa un comentari