L’OAD atén prop de 800 casos durant l’any passat

El servei, a la Casa de la Vila, dóna cobertura en els àmbits de la integritat física, psicològica i laboral

L'OAD es troba a la Casa de la Vila i l'horari d'atenció al públic és de 9.30h a 13.30h, de dilluns a divendres
Lluís Maldonado
L'Oficina d'Atenció a la Dona es troba a la Casa de la Vila

L’Oficina d’Atenció a la Dona (OAD) de Montcada i Reixac –situada a la Casa de la Vila (Major, 32), amb horari d’atenció de 9 a 13.30 h, de dilluns a divendres– ha atès durant 2014 un total de 795 casos de dones del municipi per mitjà dels diversos serveis que ofereix, ja sigui l’assessoria jurídica, l’atenció psicològica i els plans de formació del programa. “Hi ha una demanda real de dones que necessiten informació, ajuda o tractament en un moment determinat de la seva vida i serveis que l’OAD són una referència en aquest sentit”, ha manifestat la regidora de Polítiques d’Igualtat, Judith Mojeda, qui també apunta que “els tres eixos del servei intenten donar cobertura a la integritat física, la psicològica i la laboral de les dones”. El total d’atencions és lleugerament superior al registrat al 2013, que va ser de 768.

 

El servei d’atenció psicològica, gestionat pel Grup de Dones El Safareig i que atén amb cita prèvia, ha realitzat un total de 157 intervencions sobre casos de 19 dones del municipi, prioritzant aquells de situació de violència de gènere, 13 de les quals s’han atès per primera vegada. La majoria de casos són derivats dels Mossos d’Esquadra o altres serveis de l’Ajuntament. Durant 2014, el principal motiu que ha provocat la demanda d’atenció ha estat la violència en la parella. La majoria d’atencions són a dones en la franja d’edat de 36 a 45 anys, separades de fet o divorciades de la seva parella (58%) i que viuen soles o amb els seus fills i/o filles. 12 de les 19 dones ateses tenen un nivell d’estudis baix o molt baix, un 47% treballen amb contracte fix, un 37% són a l’atur.

 

Pel que fa a l’atenció en matèria legal, a càrrec del col·lectiu Dones Juristes, que es fa tres dimecres al mes, de 17 a 19 h, 59 usuàries van ser ateses majoritàriament per temes relacionats amb les separacions, divorci i custòdia dels fills (22 atencions). En menor grau s’han registrat consultes sobre impagament de pensions, reclamació de paternitat, prestacions i qüestions laborals, entre d’altres. El perfil general de les usuàries d’aquest servei és el de dona de mitjana edat, amb una situació econòmica precària i amb un baix nivell de formació. El cas de 14 usuàries es va derivar al Servei d’Orientació Jurídica (SOJ) de la Generalitat i altres 3, a Serveis Socials de Montcada i Reixac. La resta de casos no s’ha derivat perquè majoritàriament es tractava de dones que volien només informació o bé, ja tenien un advocat/da i en demanaven una segona opinió.

 

En els últims anys, l’OAD ha posat en marxa accions per facilitar l’accés de la dona al món laboral i afavorir el seu empoderament, amb els programes ‘Anem per feina’ i ‘Dilluns de dones’, gestionats per Creu Roja. Un centenar de persones va prendre part durant el 2014 de les diferents accions formatives del projecte ‘Anem per feina’ i una vintena s’ha inserit laboralment de forma directe per haver participat en aquest programa. Pel que fa als ‘Dilluns de dones’, al llarg de 2014 se n’han fet vuit sessions i en resten 11 a desenvolupar durant el 2015.

Seccions:

Deixa un comentari