‘Eduquem per naturalitzar la menstruació’

Patricia San Mateo explica la seva feina com a terapeuta menstrual

Patricia San Mateo, amb el joc sobre la vida cíclica de la dona
Sílvia Alquézar

Oudoca és el fill creatiu de Patricia San Mateo, veïna del Bosc d’en Vilaró, i la seva sòcia Lila Arteaga. El projecte va nèixer el 2017 a Montornès en el marc de les trobades d’un grup de dones per compartir experiències vitals. Van prendre consciència de la necessitat de revertir el paper de la dona en la societat androcèntrica en què vivim, posant en valor la menstruació i el cicle femení. A través de tallers a escoles i entitats, la seva feina consisteix a acompanyar dones en els processos vitals perquè puguin ser sobiranes dels seus cossos i les seves decisions.

La meva sòcia i jo formàvem part d’un grup de dones de Montornès del Vallès que ens reuníem cada lluna plena i nova. Va ser en aquest espai d’autoconeixement on es va començar a gestar el nostre projecte Oudoca, però no va ser d’una manera premeditada. Vam veure que les activitats que proposàvem funcionaven molt bé i això ens va animar a seguir endavant.

La iniciativa va prendre una altra dimensió quan una veïna meva em va proposar que li preparés una celebració a la seva fillastra per la seva primera menstruació. Vaig pensar que la reunió familiar s’havia de viure com una festa, perquè la regla no és un fet negatiu, tot i que durant segles s’ha vist com un tema que s’havia d’amagar. Per desgràcia, avui dia encara hi ha molts tabús i es viu com un esdeveniment que no volem que arribi.

Hem creat un joc cooperatiu per visibilitzar i normalitzar el cicle femení

Arran d’això, se’m va ocórrer dissenyar un joc cooperatiu per explicar la menstruació d’una manera clara i divertida. Així va néixer ‘Benvinguda a la vida cíclica’, un material didàctic que té com a eix principal la natura i els seus cicles, perquè les dones també formem part d’aquesta natura. Entendre que un arbre canvia i que la seva energia no és la mateixa a l’hivern que a l’estiu ens ajuda a comprendre que nosaltres també experimentem alteracions. Si coneixem el nostre cos, el podrem gestionar millor i ser més fidels a les nostres necessitats.

Él joc basa en preguntes i respostes. Hi ha una única fitxa, que va recorrent els cicles de la natura segons el que surt al dau , fins arribar a l’estrella central per descobrir què és la regla, conèixer curiositats i desmuntar tabús com que les dones no es poden banyar quan la tenen. Una nena ens va dir un dia que el seu professor li havia comentat que, si es ficava al mar, se la menjaria un tauró. Pobra nena, dir-li això!
També donem consells sobre salut i mètodes de recollida de la sang menstrual. Per exemple, expliquem que les dones en l’antiguitat la secaven per fer-ne ungüents. Jo la faig servir per regar les plantes de casa meva.

El nostre objectiu és arribar al màxim de persones perquè no pot ser que al s. XXI encara es percebi la regla des d’una perspectiva tan masclista

Eduquem per visibilitzar, normalitzar i naturalitzar la menstruació. Tenir la regla és sa i natural. Malauradament, encara hi ha molts masclismes al voltant del període, perquè es percep com un fet brut que s’ha d’amagar. Una vegada, en un dels tallers que fem a centres educatius, un noi parlava amb eufemismes del període i les compreses. Els vam explicar que és important anomenar les coses pel seu nom. El fet de visibilitzar fa que tot plegat es visqui sense vergonya. Per això és tan important crear espais de confiança on poder parlar de la menstruació i la sexualitat obertament.

Properament, farem una activitat al centre penitenciari de Lledoners, els homes també han d’entendre què ens passa. El nostre objectiu és arribar al major nombre de persones possible perquè no pot ser que al segle XXI encara es percebi la menstruació des d’una perspectiva tan masclista.

Seccions:
Etiquetes:

Deixa un comentari