‘Tenim un any per adaptar-nos al nou model de recollida de residus’

Dámaris Sánchez és la regidora de Serveis Municipals i Espai Públic, Comerç, Ciutadania i Participació i Transparència i Bon Govern

Tot i ser un dels nous fitxatges del grup del PSC, Dámaris Sánchez ha assumit regidories de pes. Una de les de més envergadura és Serveis Municipals i Espai Públic, però també és la responsable de Comerç, de Participació i Ciutadania i de Transparència i Bon Govern, motiu pel qual és un dels membres del govern amb dedicació completa.

Com està vivint l’experiència de ser regidora?
Quan vivia a Barcelona, vaig ser durant vuit mesos consellera de districte a Nou Barris i això em va servir per descobrir la meva vocació de servei públic. És una feina que m’agrada molt i estic intentant gaudir-la. No només és enriquidora des del punt de vista personal, també perquè pots millorar la vida dels teus veïns. Així que, de moment, la dedicació de 24 hores per set dies a la setmana compensa.

Diria que Serveis Municipals i Espai Públic és la Regidoria que més l’absorbeix?
Sí, és la que més feina ens dona perquè implica el dia a dia, la neteja viària, la via pública, la brigada, els equipaments municipals… Gràcies als tècnics i professionals de l’Ajuntament, tot es fa més fàcil.

Els propers mesos explicarem a la ciutadania, tant als barris com a peu de carrer, amb agents cívics, els canvis en la recollida i el sistema de separació de residus

Un dels reptes del departament és implementar el nou contracte per al servei de recollida d’escombraries. Com afectarà a la ciutadania?
El que fins ara ho feia bé, no notarà grans canvis. Qui no ho fa tan bé o qui fa poc que ha començat a reciclar, tindrà el nostre acompanyament. Tenim tot un any per adaptar-nos a aquest nou sistema que implica substituir els contenidors soterrats per d’altres de superfície i augmentar els percentatges de reciclatge per arribar a la xifra que ens demana la Unió Europea.

Ens haurem d’acostumar a utilitzar els contenidors d’una altra manera.
Sí, perquè estaran tancats i s’obriran amb una targeta personalitzada. La matèria orgànica es podrà deixar a diari però el vidre, per exemple, només dos cops a la setmana. Tot això, s’explicarà bé a la ciutadana a través de campanyes informatives als barris i d’agents cívics al carrer.

Qui no compleixi serà sancionat?
Més que de sancionar, hem de parlar de bonificar. Qui millor faci la separació, pagarà menys.

Entenc el malestar que ha causat la pujada de la taxa de residus i reconec que va faltar donar tota la informació a la població

Entén el malestar que ha causat la pujada de la taxa de residus, especialment entre els comerciants?
L’entenc i, per això, hem fet tot el possible per ajudar el sector i hem establert el coeficient per epígrafs, per rebaixar la quota inicial. El que passa és que veníem d’un rebut que no pujava des del 2014 i això era insostenible. Si s’hagués anat pujant de mica en mica, ara no ho hauríem notat; alguna cosa no s’estava fent bé perquè en altres municipis la taxa ja era el doble o el triple que aquí. Igualment, també és cert que el malestar ha estat fruit de la manca d’informació. Reconec que ha faltat explicar-ho bé.

Parlem de l’espai públic. Què es pot fer contra l’incivisme?
Hem de prendre consciència que el carrer és com casa nostra i l’hem de cuidar. La majoria ja ho fa, però per culpa de quatre, tot queda desdibuixat. No m’agrada la via sancionadora, però tristament en aquests casos és l’única manera que la gent aprengui.

El comerç de proximitat fa una gran tasca social i li hem de donar suport, tant el consistori com la ciutadania

Com veu el comerç de proximitat?
Crec que cal modernitzar-lo i donar-li un gir de 360 graus. El sector ha patit la pandèmia, la pressió de les vendes en línia i cada cop costa més aixecar la persiana. El comerç de proximitat fa una gran tasca social, forma part de la nostra vida i l’hem d’ajudar, tant des de l’Ajuntament com des de la ciutadania. Per això, la campanya de Nadal té el lema ‘Regala Montcada’. Si compres aquí els regals, estàs regalant Montcada, estàs aportant al poble.

I pel que fa al mercat dels dimecres, arribaran les millores demanades?
L’administració pública té els seus tempos i no sempre es pot anar tan ràpid com voldríem. A final de gener esperem obrir convocatòries per ampliar el nombre de parades. I el tema de la calor, espero que a mitjans de l’any vinent ja el tinguem solventat. El meu repte és que els mercats de Montcada i Can Sant Joan siguin un referent per als municipis del voltant.

Quins objectius té en Participació i Ciutadania?
Tinc moltes idees en aquest àmbit. M’agradaria implementar els Consells de barri, crec que ens ajudarien a conèixer i resoldre els problemes de cada veïnat. I a nivell d’associacions, voldria crear una xarxa. Tenim un munt d’entitats sense ànim de lucre que treballen per al poble i s’ha de posar en valor el que fan, són la nostra riquesa.

I en Transparència i Bon Govern?
Tenim molt bona nota en aquest àmbit i l’hem de seguir mantenint. Això passa per complir el codi ètic, ser el més transparents possibles i garantir que tota la informació estigui a disposició de la ciutadania.

Deixa un comentari