Estem a prop teu, un servei que acosta les eines digitals als usuaris

El programa estava adreçat sobretot a persones grans, però la bretxa digital no és només una qüestió d’edat

Ana Carolina atenent a Lluïsa Carmona i Jordi Alemany al Kursaal
Dani Font

Estem a prop teu és un programa que s’adreça a persones que tenen dificultats a l’hora utilitzar les eines digitals per fer tràmits en línia com ara descarregar-se el padró, renovar la demanda d’atur, sol·licitar ajuts o fer la declaració de la renda.

L’objectiu d’aquest suport, que gestiona la Regidoria de Serveis de Gestió i Sistemes d’Informació, és pal·liar el factor d’exclusió social de la bretxa digital i apoderar les persones grans en gestions en línia. Hem parlat amb dos dels usuaris del servei, Lluïsa Carmona i Jordi Alemany, i amb la responsable del punt que hi ha al Kursaal, un dels quatre del municipi on s’ofereix, Ana Carolina. Carmona i Alemany, un matrimoni de Montcada Centre, assenyalen que el fet que cada cop es demanin més tràmits digitals. “Ens compliquen massa la vida. És esgotador i hi ha gent que es rendeix quan pot ser que tingui dret a un ajut o prestació que l’administració s’estalvia” opina Alemany qui situa el moment de la pandèmia com un punt d’inflexió. “De cop, tot el que fèiem presencialment va passar a ser en línia i així s’ha quedat. Abans parlaves amb una persona que t’ajudava i et donava instruccions concretes. Ara tot és amb ordenador o mòbil i una nomenclatura que tampoc és gens clara”, lamenta.

El matrimoni utilitza el servei des de setembre i el dia que l’entrevistem ha vingut per veure què ha passat amb la sol·licitud d’un ajut de 200 euros que l’Estat va obrir al setembre i que va conèixer justament a través d’Estem a prop teu.

És esgotador i hi ha gent que es rendeix quan pot ser que tingui dret a un ajut o prestació que l’administració s’estalvia

Jordi Alemany

Bretxa digital

Lluïsa i Jordi no tenen ningú a casa que els pugui ajudar ni tan sols ordinador. “No sabia que tinc un correu electrònic vinculat al mòbil. Gràcies a l’Ana Carolina estic aprenent moltes coses però, tot i així, hem de venir amb freqüència perquè ens tregui les castanyes del foc”, comenta Carmona.

“El primer que vam fer amb la Lluïsa en la primera visita va ser comprovar si tenia el certificat digital, necessari per fer la majoria de tràmits telemàtics amb cada administració pública”, explica la responsable del servei qui considera que el moment actual és de transició. “Ara cal formar a la gent i, per això, quan faig una gestió amb un usuari li explico tot pas a pas i també li dono consells de cyberseguretat”. Alemany comenta amb to irònic i resignat que “la gent jove té el disc dur net, però el nostre ja està saturat i ens costa molt d’aprendre”.

Omplir una instància, obtenir el justificant d’empadronament o utilitzar l’aplicació La Meva Salut són alguns dels tràmits per Internet que es poden fer amb les administracions públiques
Dani Font

Diversitat d’usuaris

Inicialment el programa Estem a prop teu estava pensat sobretot per a persones grans que són les que suposadament poden tenir més dificultats per fer tràmits telemàticament. El cert, però, és que hi ha una tipologia àmplia d’usuaris i de totes les franges d’edat, fins i tot, molt joves. La majoria de persones estan entre els 45 i 55 anys perquè venen derivades del SEPE o volen sol·licitar diversos tipus d’ajuts com l’ingrés mínim vital o la renta garantida. La responsable del servei afirma que un dels passos més delicats és quan es demana adjuntar documentació en un format específic i molta gent no ho sap fer. “Arriben persones desesperades que es troben soles i van rebotant d’un servei a l’altre i amb tràmits que exigeixen un termini que se’ls hi està a punt de vèncer i que poden ser bàsics perquè una família pugui subsistir”, alerta Carolina, qui considera que no fa només un servei sinó també un acompanyament.

El cert és que hi ha una tipologia àmplia d’usuaris i de totes les franges d’edat,fins i tot molt joves

Ana Carolina

El projecte, finançat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), té un cost de 30.000 euros i un any de durada. Per a ser atès cal demanar cita prèvia trucant o enviant un whatsapp al telèfon 651 623 595 o bé, enviant un correu electrònic a [email protected]. Els punts d’atenció són la Biblioteca Elisenda de Montcada, el Casal de Gent Gran Casa de la Mina, el Centre Cívic Can Cuiàs i l’Espai Cultural Kursaal.

Deixa un comentari