‘Toques molt bé per ser una dona’

La periodista Leyre Marinas i les músiques Patrícia Atzur i Carlota Pagès denuncien els prejudicis i el sexisme presents en la indústria musical

D'esquerra a dreta, Patrícia Atzur, Carlota Pagès i Leyre Marinas
Laura Grau

La indústria de la música és un dels camps més resistents a l’entrada de la dona, que només té una presència del 30% i poques vegades assoleix llocs de poder, el 70% dels quals estan ocupats per homes. Aquesta és una de les conclusions de la periodista i investigadora Leyre Marinas a la xerrada que va fer ahir la tarda a la Casa de la Vila sobre la situació de la dona en aquest àmbit, en el que va ser l’últim acte del programa del 8M a Montcada i Reixac.

“El sexisme i els prejudicis cap a les dones en el sector musical fa necessària la implantació de quotes que garanteixin la seva presència, sobretot als festivals”, va dir Marinas, qui va reclamar la paritat en les programacions, igualtat salarial, mesures de conciliació familiar i la intervenció pública en els contextos musicals. La periodista també va incidir en els elevats casos d’assetjament i abusos sexuals que es registren, tant als concerts, com en la mateixa indústria i que la Llei d’Igualtat no ha aconseguit erradicar.

El sexisme i els prejudicis cap a les dones en el sector musical fa necessària la implantació de quotes que garanteixin la seva presència, sobretot als festivals

Leyre Marinas, periodista

Les guitarristes i compositores Patrícia Atzur (Barcelona) i Carlota Pagès (Montcada i Reixac) van explicar les seves experiències en el món de la música, corroborant les conclusions de Marinas. Atzur, que també imparteix classes de música, troba a faltar referents de dones instrumentistes als llibres de text i història i en l’àmbit de la docència. “N’hi ha poques i estan invisibilitzades en un sector on no hi ha igualtat d’oportunitats“, va dir l’artista, qui també va denunciar la tendència del sector de dubtar de les capacitats de la dona com a instrumentista o tècnica musical, amb comentaris com ‘toques molt bé per ser una dona’. “És molt cansat haver de demostrar constantment que sabem fer la nostra feina”, va afegir. Pel que fa a la discriminació positiva, Atzur creu que és necessària “per equilibrar la balança, tenint en compte que la desigualtat ve molt de lluny”.

És molt cansat haver de demostrar constantment que sabem fer la nostra feina

Patrícia Atzur, guitarrista

Per la seva banda, Carlota Pagès –guitarrista i cantant del grup L’Home Invent– va coincidir totalment amb les reflexions d’Atzur, tot afegint que la política de quotes a festivals i programacions no sempre és ben rebuda per part del públic o els mateixos músics, “que se senten discriminats i posen en dubte si estàs allà perquè ets una bona música o només perquè ets una dona”. Pagès també va denunciar la pressió extra de cuidar l’aspecte físic a l’escenari, a més de cantar i ballar, accions més associades a les dones artistes.

(La xerrada completa es pot seguir en aquest link)

Seccions:

Deixa un comentari