‘Vivint l’arqueologia’, el plaer d’aprendre des de l’experiència

Aquesta assignatura optativa de l’INS M. Miró ha rebut el reconeixement de la Generalitat pel seu vessant innovador

Faci sol, fred, pluja o calor, alumnes de Batxillerat de l’INS Montserrat Miró pugen un cop a la setmana al jaciment ibèric Les Maleses, a la Serralada de Marina, per fer-hi treball de camp, guiats per Gemma Hidalgo, responsable de ‘Vivint l’arqueologia’, una assignatura vivencial que ha rebut el reconeixement del departament d’Educació de la Generalitat pel seu vessant innovador.

L’activitat té el seu origen en el descobriment d’aquestes restes arqueològiques l’any 1981 per part de la professora del centre Mercedes Duran i alguns dels seus alumnes. El que va néixer com un projecte d’investigació –que també seria l’embrió del Museu Municipal–, es va convertir en una assignatura optativa que obria una nova àrea de coneixement i la vinculava a un enclavament històric del municipi. A partir del 2009, va incorporar noves activitats d’experimentació destinades a incrementar la implicació de l’alumnat més enllà de l’aula.

Alumnes de segon de Batxillerat, durant el treball de camp al jaciment el passat mes de febrer

Context i recreació

Un dels principals atractius de l’assignatura és que els alumnes poden estudiar conceptes bàsics del mètode arqueològic i dur-los a la pràctica al mateix jaciment, de 2.300 anys d’antiguitat. L’altre punt fort és la possibilitat de participar en la classe en tallers didàctics per contextualitzar els objectes trobats al jaciment i apropar-se als costums i formes de vida dels ibers. Per exemple, recentment, l’alumnat va poder participar en dues activitats per aprofundir en la manufactura de la llana i les fibres vegetals que feien servir els ibers per fabricar la seva roba.

Recreació teatral dels alumnes al parc de la Llacuna per a estudiants de secundària del l’IE Mas Rampinyo

El repte més gran per als joves, però també el més estimulant, és preparar una representació teatral, en la qual han de fer un guió i interpretar diferents personatges, des d’un sacerdot que fa rituals per demanar bones collites, fins a una filadora o un ferrer. Aquests fragments d’història teatralitzada són representats en escoles i instituts de la resta del municipi, així com en festes locals, completant el cicle d’aprenentatge vivencial i contribuint a la divulgació del passat iber del municipi. “Està comprovat que aquesta forma d’aprendre afavoreix que els coneixements adquirits pels estudiants perdurin en el temps”, destaca Hidalgo, qui també posa en valor la interacció amb altres centres educatius i entitats. El 2019, es va incorporar al projecte l’alumnat de primer d’ESO, que descobreix el món iber de la mà dels alumnes de primer de Batxillerat mitjançant tallers i petites teatralitzacions.

El repte més gran per a l’alumnat, però també el més estimulant, és preparar una representació teatral, en la qual han d’interpretar diferents personatges el poblat iber


Bona resposta

‘Vivint l’arqueologia’ la poden escollir els estudiants de primer de Batxillerat de qualsevol modalitat, no només de la branca Humanística-Social, sinó també de la Científica, ja que es treballen moltes altres competències. “L’activitat té tan bona resposta que no podem assumir tota la demanda”, reconeix Hidalgo, qui assegura que molts alumnes s’apunten a l’assignatura perquè els seus pares o mares també la van fer quan eren alumnes del centre. “Amb el pas dels anys, hem aconseguit crear una gran família i contribuir al sentiment de pertinença al poble”, afegeix Hidalgo.

Les alumnes Leire Puntas i Leire Perianes es mostren entusiasmades amb l’aprenentatge en un context més distès i, especialment, amb la possibilitat de transmetre els coneixements a altres estudiants. El projecte ja disposa d’un important fons de vestua­ri i objectes d’època, que els alumnes van creant any rere any. La fase actoral és potser la més difícil d’afrontar per part dels joves, que han de perdre la por escènica per interpretar els seus textos davant del públic.

Alguns dels estudiants defineixen el seu itinerari acadèmic i professional arran de l’experiència de participar en el projecte insígnia del centre

Arantxa López i Matías Fernández reconeixen que passen una mica de nervis abans de sortir a escena, però que el resultat paga la pena. De fet, un número significatiu de l’alumnat segueix vinculat al món de l’arqueologia quan acaba el període acadèmic gràcies a l’associació Amics del Museu, responsable des de l’any 2000 dels treballs arqueològics al jaciment. I, fins i tot, alguns dels estudiants defineixen el seu itinerari acadèmic arran la participació en aquesta assignatura, que s’ha convertit en el projecte insígnia de l’INS Montserrat Miró.

Deixa un comentari