El crític Àlex Mitrani reivindica la modernitat del pintor montcadenc

Més d’un centenar de persones assisteixen a la inauguració de l’exposició retrospectiva i la presentació d’un llibre que situa l’autor en el panorama artístic català de la postguerra

En primer terme, Candi Cervera, amic personal de l'artista, i a la taula d'esquerra a dreta, Daniel Moly, María Elena Pérez i Jorge Gómez
Laura Grau
La sala d'exposicions de l'Auditori es va omplir d'amics i coneguts de l'artista
L'alcaldessa Maria Elena Pérez lliura a la vídua, Pilar Quintana i el seu fill, Marc Capella, un ram de flors
Taula de crítics formada per Àlex Mitrani, comissari de la mostra i autor del llibre, Mariana Draper, Josep Corredor-Matheos i Josep M. Cadena

Joan Capella va manifestar en vida que un dels seus desitjos era romandre després de la mort, però no per deliris de grandesa, sinó per haver estat capaç de deixar una empremta en la memòria dels qui el van conèixer com a persona i també com a artista. La inauguració de l’exposició retrospectiva ‘Joan Capella, la modernitat propera’, feta ahir la tarda a l’Auditori amb la presència de més d’un centenar de persones, va permetre comprovar que el pintor ha deixat una petjada inesborrable entre els montcadencs i que està en el bon camí d’aconseguir el lloc que es mereix en la història de l’art català gràcies a la Fundació que porta el seu nom i al treball del comissari de la mostra, Àlex Mitrani, autor d’un llibre amb el mateix títol.

L’acte va ser inaugurat per l’alcaldessa María Elena Pérez (PSC), que va destacar el compromís humà i artístic de Capella amb la població de Montcada, tot recordant la seva vinculació als cursos d’art municipals i la seva participació desinteressada en multitud d’iniciatives culturals. “Amb actes com aquest volem mantenir viva la seva memòria i donar-lo a conèixer a les noves generacions”, va afegir. El regidor de Cultura i Patrimoni, Daniel Moly (CiU), també va dedicar paraules d’elogi per a l’artista: “Montcada ha de sentir-se orgullosa de comptar en el seu patrimoni humà i cultural una persona com Capella”.

Càndid Cervera, amic personal de l’artista, va ser l’encarregat de glosar la figura de Capella, tot recordant els temps de la infància i els inicis del grup Tertúlia, “bressol de la gran amistat que ens uniria per sempre”, va dir referint-se a tots els seus components –Moisès i Carles Vilalta, Jaume Trias, l’Isidre de Cal Marc, el doctor Doganoc i Joan Falgueres. “Joan no era molt parlador, però quan intervenia a les tertúlies les seves idees eren clares i profundes”, va afegir. Per completar el perfil humà de Capella també es va projectar un recull d’imatges i fotografies de diferents moments de la seva vida, obra del periodista Rafa Jiménez.  

La segona part de l’acte va abordar els aspectes més acadèmics de la figura i l’obra de Capella en el context de la història de l’art català amb una taula rodona on van intervenir Mitrani, els crítics d’art Josep Corredor-Matheos i Josep M. Cadena –membres del Patronat de la Fundació– i la directora de la galeria Dalmau de Barcelona, Mariana Draper. Després d’estudiar a fons l’obra del pintor amb la mirada objectiva i desapassionada d’algú que no va conèixer l’artista, Mitrani ha arribat a la conclusió que “ocupa un lloc destacat en la generació d’artistes catalans de la postguerra que van intentar recuperar un discurs de modernitat enmig de la grisor del nou règim”. Mitrani creu que Capella no ha rebut prou atenció de la crítica perquè va seguir un camí molt personal, “mai no va ser un pintor estrictament figuratiu, ni tampoc va evolucionar cap a una abstracció radical, tal com van fer altres autors”. Els crítics Cadena i Corredor-Matheos van secundar el plantejament de Mitrani, destacant l’autenticitat del pintor, “que sempre va ser fidel a ell mateix”, en paraules del segon. Draper va recordar els inicis de la relació entre la sala que dirigeix i el pintor, que hi va exposar regularment a partir dels vuitanta després que el seu pare el descobrís en una exposició col·lectiva: “Ell ja es va adonar que en aquella petita aquarel·la s’amagava un futur artista i no es va equivocar”. L’acte va cloure amb el lliurament d’un ram de flors a la vídua del pintor, Pilar Quintana, per part de l’alcaldessa en nom del Consistori.

La mostra, formada per una seixantena d’obres, està repartida entre l’Auditori, la Casa de la Vila i el Kursaal segons criteris cronològics i també conceptuals. La de l’Auditori, titulada ‘Plenitud’, romandrà en aquest equipament fins l’11 de març on rebrà la visita de 1.500 escolars. La de la Casa de la Vila, ‘Vocació i creixement’, s’hi estarà fins al 28 de gener i la del Kursaal ‘La intimitat’, fins al 10 de febrer. El director de la Fundació, Jorge Gómez, va anunciar que al març la mostra viatjarà a París–al Centre d’Estudis Catalans de la Universitat de la Sorbona – i que després itinerarà per diferents ciutats de Catalunya i Espanya. “El treball que ha fet Àlex Mitrani és una excel·lent carta de presentació per avalar l’obra de Capella allà on vagi”, va assenyalar. El llibre, al preu de 20 euros, es pot comprar a l’Auditori Municipal.

 

Seccions:

Deixa un comentari