Les obres de soterrament de l’R2 es faran amb el sistema de pantalles en la major part del seu recorregut

Adif explica el calendari d’actuacions per als pròxims tres anys en el marc de les X Jornades del Soterrament

El calendari de treball de les obres del soterrament de l’R2 s’ha planificat en quatre sectors (Vallbona/Can Sant Joan, zona central, Font Freda i Pla d’en Coll) i la construcció del túnel es farà utilitzant dos mètodes: el sistema tradicional d’excavació en mina –al tram d’1,2 km des de Vallbona fins a l’alçada del solar de Valentine–, i entre pantalles de formigó, fins a la sortida del tren a prop de la Llagosta –els 3,2 km restants. Un dels reptes del projecte és mantenir la circulació de trens mentre durin les obres, fet que obligarà a construir noves plataformes amb dues vies que, de forma alternativa, desviaran el trànsit de combois.

Aquestes són algunes de les dades tècniques que van explicar representants d’Adif a les X Jornades del Soterrament , que van començar ahir la tarda amb una reunió informativa a la Casa de la Vila, on es va presentar el calendari d’actuacions per als pròxims tres anys. Les explicacions van anar a càrrec del cap de Construcció de la Direcció General de l’ADIF, Arturo Pastor, i el director facultatiu de les obres, Rosendo González, que van estar acompanyats de l’alcalde Bartolo Egea, el president de l’Àrea Territorial, Andreu Iruela, i la cap tècnica d’Urbanisme, Marta Bunyesch.

Calendari i fases

Un cop es completin els sondejos i cales que es van iniciar a finals de gener per ubicar i desviar xarxes de serveis afectades per les obres (electricitat, aigua, gas, telefonia, clavegueram), durant el segon semestre d’aquest any es preveu iniciar l’execució del tram entre pantalles del futur túnel al tram central. Aquesta operació la durà a terme una grua de grans dimensions –de 40 metres d’alçada i 140 tones de pes. “Durant aquests mesos també aplicarem un tractament de millora del terreny per a la futura excavació en mina (jet grouting), desmuntarem la tercera via de l’estació i començarem la construcció d’un pou de bombeig al carrer Jaume I”, va explicar González. Amb relació a aquestes actuacions més immediates, l’Ajuntament convocarà una reunió oberta a la ciutadania que es farà el pròxim 11 d’abril, a les 18.30 h, a la Casa de la Vila.

La Sala Institucional de la Casa de la Vila es va omplir de públic per conèixer els detalls de les obres de soterrament

La construcció de les pantalles es prolongarà durant el 2025 al sector del centre i de Font Freda, iniciant-se també l’excavació en mina, al tram Vallbona/Can Sant Joan. També està previst que es continuï amb el jet grouting i es faci la primera fase del desviament de la línia convencional ferroviària i de l’autopista C-33, per compatibilitzar les seves estructures amb la futura integració del tren.

El 2026, es prosseguiria amb la posada en servei de la segona fase del desviament de la línia ferroviària, continuarà el desviament de la C-33 i seguirà l’execució de les pantalles a la zona central i Font Freda, així com l’excavació en mina, a Can Sant Joan. Pastor va reconèixer que “la principal dificultat del projecte és mantenir la circulació de trens mentre durin les obres i és el que pot ocasionar més molèsties als veïns, ja que ens hem d’aproximar bastant al perfil dels habitatges“.

Nou canal de Whatsapp

Aquesta va ser una de les principals preocupacions manifestades pel públic assistent, amb preguntes concretes sobre la situació dels seus pisos. En aquest sentit, Iruela va convidar els veïns a conèixer els detalls del projecte a través de l’Oficina del Soterrament. “Estarem atents al desenvolupament de les obres perquè es compleixen els terminis previstos i mantindrem ben informada la població”, va afegir l’edil.

Per la seva banda, Bartolo Egea, va demanar a la ciutadania que tingui paciència amb unes obres llargues i molestes, però que “són una oportunitat històrica per transformar i cohesionar els nostres barris”. Egea, també va anunciar la posada en marxa d’un canal de Whatsapp destinat a oferir tota la informació relacionada amb les obres del soterrament. Les persones interessades s’hi poden unir a través d’aquest enllaç.


Deixa un comentari