Lasba, la història de dues famílies de xarcuters
El negoci va néixer el 1950, quan es van associar Paquito Lasús i Salvador Balart
Lasba Xarcuters és una empresa familiar fundada a Montcada l’any 1950. Va ser aleshores quan Paquito Lasús –que havia treballat a l’obrador del seu tiet Joan Lasús – va decidir crear negoci propi associant-se amb Salvador Balart, que regentava una petita cansaladeria al carrer Major, heretada dels seus sogres, Maria i Joan Mañosa, i coneguda a principis del segle XX com a Ca l’Agutzil. El principi de cadascun dels seus cognoms va ser la marca de la nova empresa.
Els Balart van participar del negoci fins al 1984, any en què Pere, el fill de Salvador Balart, es va jubilar. Des d’aleshores, Josep Lasús Viñals dirigeix l’empresa. A punt de fer 74 anys, cada dia es lleva a tres quarts de cinc per començar la seva jornada laboral, acollint-se a la modalitat de jubilació activa, que permet compatibilitzar la pensió i la feina. Ell és l’únic de la família que continua en actiu al capdavant d’un negoci de xarcuteria. El seu cognom està lligat estretament a Montcada i Reixac pels embotits i la carn. Els seus avis –que provenien de la Cerdanya–ja tenien una carnisseria al mercat de la Boqueria de Barcelona.
Els avis de Josep Lasús ja tenien una carnisseria al mercat de la Boqueria
Amb l’arribada de nova població als anys seixanta, Lasba va obrir noves botigues a l’antic mercat municipal del carrer Bonavista (1973) i al carrer Bruc de Montcada Nova (1974). Per la seva banda, Paquito Lasús va comprar l’any 1984 la indústria Max Zander dedicada als embotits. Després del tancament del mercat, l’any 2010, Josep Lasús va obrir botiga al carrer Jaume I i, anys més tard, la de menjars preparats. A més de dirigir el negoci, Lasús fa de comercial i de repartidor. Se sent orgullós del gènere que ofereix: “Elaborem productes bons i naturals i som coneguts per les hamburgueses, les botifarres, els llardons, els canelons i la carn de primera qualitat”, explica.
Producte de qualitat
De moment, l’empresa no té relleu generacional. “Estem en una situació d’impasse, però mentre tingui salut i ganes de treballar, seguirà endavant”, assegura Lasús, tot reconeixent que “la botiga tradicional està condemnada a desaparèixer a mig termini perquè han canviat els hàbits de consum del públic”, conclou.