Montcada demanarà al ministeri que desdobli l’R3 suprimint dos carrils de la C-17

La proposta que ha elaborat la Plataforma del Transport Públic (PTP) i Fem Vallès alliberaria l’actual traçat ferroviari pel nucli urbà, des de Can Sant Joan fins a la Llagosta

La Plataforma en defensa del Transport Públic (PTP), Fem Vallès i l’Ajuntament de Montcada tenen clar que el futur desdoblament de la línia R3 implica reconvertir l’actual calçada de la C-17 en sentit nord en el nou corredor ferroviari del municipi. Aquesta és la proposta ‘revolucionària i transformadora‘ que les dues entitats i el govern municipal han presentat aquest dijous a la ciutadania, en un acte a la Casa de la Vila on va assistir prop d’una cinquantena de persones.

La trama vermella discontínua mostra l’actual traçat i la contínua, el nou sobre la c-17 PTP-Fem Vallès

Restar presència del cotxe privat, permetria la conversió de la C-17 en una via urbana amb la millora dels enllaços actuals que haurien d’acompanyar-se de la creació d’accessos directes a l’autopista C-33 en els dos sentits

I és que els avantatges serien clars: d’una banda, resoldre el coll d’ampolla d’infraestructures que travessen el nucli urbà, perquè l’actual traçat ferroviari no permet desdoblar-se al Turó de Vista Rica, i de l’altra, la garantia per augmentar la freqüència de trens cada 15 minuts. Segons les entitats del territori, restar presència del cotxe privat, permetria la conversió de la C-17 en una via urbana amb la millora dels enllaços actuals que haurien d’acompanyar-se de la creació d’accessos directes a l’autopista C-33 en els dos sentits. Tot plegat, permetria la recuperació de l’actual traçat ferroviari per transformar-lo en un passeig cívic i augmentar així la qualitat urbana i la connexió interna.

El president de la PTP, Adrià Ramírez, i l’arquitecte Manel Larrosa del col·lectiu Fem Vallès van defensar la proposta tècnica que han elaborat conjuntament i que el tripartit liderarà a partir d’ara. “És una oportunitat històrica que no podem deixar passar“, van assegurar l’alcalde, Bartolo Egea, i el president de l’Àrea Territorial, Andreu Iruela (PSC).

Permetria la recuperació de l’actual traçat ferroviari per transformar-lo en un passeig cívic i augmentar així la qualitat urbana i la connexió interna

Ramírez i Larrosa van alertar que “cap de les tres propostes que el Ministeri de Foment preveu aquesta solució. “És difícil que hi hagi, ara mateix, un estudi que sigui tan contundent com aquest tant des del punt de vista dels beneficis d‘integració urbana i territorial –amb una durada d’obres més baix que duplicar el traçat actual– com del cost econòmic, que estaria entre els 150 i els 180 milions d’euros, per sota de qualsevol altra“, va assegurar amb rotunditat el portaveu de Fem Vallès, qui a més va ressaltar que “les futures obres no afectarien la circulació de trens perquè són trams diferents”. Larrosa va instar a pressionar Foment i Adif perquè agilitin el desdoblament des de Montcada Bifurcació fins a Mollet”.

Treure carrils del cotxe privat per convertir-los en vies

La PTP i Fem Vallès alerten que hi hagi 10 carrils d’entrada i sortida de Barcelona per a vehicles i només cinc vies de tren

Des de la fi del peatge a la C-33 (2021), el trànsit de la C-17 s’ha reduït en 30.000 vehicles/dia. “La C-33 encara té marge per assumir 10.000 vehicles més, l’antiga nacional, amb una estructura urbana, podria assumir-ne uns altres 10.000 cotxes més del que passen ara, i els altres 10.000 podrien passar a una R3 millorada “, va defensar el president de PTP, Andreu Ramírez.

Per evitar que el trànsit de pas de la C-17 passi per Montcada i Reixac, es proposa la construcció de dos enllaços amb la C-33, a La Llagosta i Montcada Bifurcació. També es vol aprofitar la pacificació de la C-17 per desviar els vehicles pesants per fora del municipi. Per això, el traçat suggerit suposaria una connexió més ràpida entre la C-17 i la C-58, i evitar entrar al Nus de la Trinitat, així com la millora la connexió dels polígons industrials amb l’AP-7, especialment de El Clot i La Granja, que suposaria la construcció d’una nova calçada d’uns 270 metres de longitud i pont sobre el Torrent de Can Duran.

Espai urbà alliberat al nord del riu Ripoll pel canvi de traçat del futur desdoblament PTP-Fem Vallès

Nova estació amb més centralitat

La proposta de traçat inclou també el canvi d’ubicació de l’actual estació Montcada-Ripollet, per una de nova que s’ubicaria sota el túnel de la C-17 al Pla d’en Coll, a l’alçada de l’escola Elvira Cuyàs. En aquest punt, s’hauria de foradar de forma més profunda el túnel per encabir-hi la nova estació que passaria a dir-se Montcada-Mas Rampinyo. “Milloraria la seva situació estratègica, amb més centralitat urbana”, van defensar els tècnics.

Les estacions actuals i futures cobreixen amb més centralitat la població montcadenca PTP-Fem Vallès

Deixa un comentari